Inno
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Inno
Het Belgische filiaal van warenhuisketen Inno, dat sinds oktober vorig jaar in de etalage stond, is uiteindelijk verkocht aan Axcent of Scandinavia en de investeringsmaatschappij Skel, zo liet de keten zaterdag weten. Het overnamebedrag werd niet bekendgemaakt.
Er is een nieuwe eigenaar voor het Belgische filiaal van Inno-winkels. Het is de Scandinavische groep Axcent of Scandinavia, ook eigenaar van de Zweedse warenhuisketen Åhléns, dat qua concept wel wat op Inno lijkt. Er is geen financiële informatie verstrekt over de deal, die nog vóór het eind van de maand zou worden beklonken. Aan het hoofd van Axcent of Scandinavia staat de Libanees-Zweedse zakenman Ayad Al-Saffar. Die is bij ons onder meer bekend van de overname van de Casa-interieurwinkels eerder dit jaar. In zijn persbericht van zaterdag beschrijft Inno België Ayad Al-Saffar als een manager met "een schat aan ervaring in de herstructurering en expansie van winkelketens, die bij elke overname in een recordtempo van de rode cijfers weet weg te komen".
Galeria Karstadt Kaufhof, de voormalige moedermaatschappij van Inno België, had in oktober van vorig jaar besloten om haar Belgische dochteronderneming te koop te zetten. De Duitse retailer kampte immers met de gecombineerde gevolgen van zware schulden en de aardverschuiving na het ineenstorten van het eigen moederbedrijf, het winkel- en vastgoedimperium Signal. Op dat moment werd de waarde van Inno België op 50 tot 100 miljoen euro geschat, terwijl algemeen directeur Armin Devender ons verzekerde dat de retailer "in goede gezondheid verkeerde en klaar was om zelfstandig zijn weg voort te zetten" en “de strategische herpositionering van de afgelopen jaren vruchten had afgeworpen”.
"Sinds onze eerste gesprekken met Axcent/Skel hebben we nagedacht over een bijkomende Inno-winkelformat. Dit project omvat de opening van nieuwe winkels in België", verklaarde Armin Devender zaterdag in een persbericht. De keten heeft momenteel 16 winkels, allemaal in grote steden, en heeft in ons land ongeveer duizend mensen in dienst. In de toekomst zal de keten zijn expansie echter richten op de kleine en middelgrote steden in het Koninkrijk, aldus de retailer, die naar verwachting in de vroege herfst met meer informatie komt over zijn plannen.
In het laatste boekjaar, dat eindigde in september vorig jaar, boekte Inno een omzetstijging van 2,5%, tot 292 miljoen euro. De winst daarentegen bedroeg maar 1,3 miljoen euro, ongeveer de helft van vorig jaar. In 2021 boekte het bedrijf nog een verlies van meer dan 12 miljoen euro.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?