Fotoreportage Intermarché Aat bruist van leven na make-over
Er zijn zelfstandige winkeluitbaters die hun winkel vanaf nul beginnen. En er zijn er die een bestaand verkooppunt overnemen om het een nieuw leven te geven. Wij brachten een bezoekje aan een Intermarché die werd overgenomen, vergroot en versterkt door de energie van het nieuwe uitbaterskoppel Florence en Xavier Hocquet.
De Intermarché in Aat die in de eerste week van oktober zijn deuren heropende is gloednieuw. Nochtans is hij helemaal niet nieuw: het is de opvolger, weliswaar in een volledig nieuw jasje, van een supermarkt waarvan het Intermarché-team toegeeft dat hij niet goed draaide. “De aanwezigheid van een echte baas ontbrak”, stelt Florence Hocquet. En een baas dat is Florence zeker, al doet ze het wel met de glimlach. Heel haar carrière heeft ze doorgebracht in de foodretail. In 1991 ging ze in dienst bij Mireille en Albert Debusschère, het koppel dat de allereerste Belgische Intermarché opende in Moeskroen. “Ik was onder meer kassierster, verantwoordelijke voor de kassa, verantwoordelijke voor fruit en groenten…Ik wilde groeien en de gelegenheid deed zich voor toen mijn bazen besloten om een tweede winkel van 1.000m2 te openen in Moeskroen, waarvan ik de manager werd. In feite besefte ik al in 1991 dat dit metier voor mij gemaakt was, en ik beloofde mezelf dat ik op een dag mijn eigen winkel zou hebben. Ik kom uit een familie van zelfstandigen en de manier waarop Intermarché werkt - het wordt beheerd door en voor zelfstandigen - sprak mij aan. Ik heb uiteindelijk de stap gezet op 12 september 2001, de dag na de tragedie in New York, door me aan te sluiten bij de keten.” In 2002 nam Florence uiteindelijk de winkel in Moeskroen over, gesteund door haar man, die leraar was en haar op een complementaire manier ondersteunde. Een winkel die ze in 2012 zou verkopen. Maar in de tussentijd nam het koppel in 2009 de winkel van Lessines over, die eind 2021 of begin 2022 gerenoveerd en uitgebreid zal worden.
Florence Hocquet geeft toe dat ze aarzelde voordat ze de winkel in Aat overnam: “De lokale concurrentie is intens en de geschiedenis van de winkel was niet erg gunstig. Zelfs al zou ik het overnemen, dan wilde ik alles veranderen en er mijn stempel op drukken, wat mogelijk is in dit netwerk. De oppervlakte ging van 800 naar 1.400m2 en de parkeergarage werd verdubbeld. En toen gaf het nieuwe concept van Intermarché ons vleugels. Ik zag de impact ervan door mijn betrokkenheid bij de winkel en door het feit dat ik als zelfstandige bij Intermarché ook een derde van mijn tijd doorbreng in de centrale, binnen de commerciële cel. Die houdt zich bezig met alles wat te maken heeft met de handel, het beheer van winkels, openingen, enzovoort. Het nieuwe concept legt echt de nadruk op versheid. In Aat hebben we de traditionele rayons, die een teleurstelling waren voor de klanten, behouden en ontwikkeld. Vandaag lijken ze blij te zijn met het resultaat. Ik wil ook dat klanten mijn gezicht aan de winkel linken. Tijdens de week van de heropening stond ik aan het onthaal, zodat ze mij konden leren kennen, ik hen kon verwelkomen, hen een roos kon aanbieden, en zelfs klantenkaarten kon activeren. Dat is de mindset van een zelfstandige, en het geeft ook voldoening om alleen maar positieve feedback te krijgen.”
Het was een geslaagde gok. Slechts enkele dagen na de opening, krioelde het er van het volk, zowel op de parking als bij de aantrekkelijke togen in de winkel. Dat zorgt niet alleen voor een glimlach op het gezicht van het echtpaar Hocquet, maar ook bij David Barthélémy, die zelf aangesloten is bij Intermarché (hij runt de winkels in Nandrin en Assesse), en die een derde van zijn tijd besteedt aan het aanwerven en trainen van nieuwe leden. “Heel ons netwerk wordt herzien, omdat onze leden zo overtuigd zijn van het nieuwe commerciële concept. In 4 of 5 jaar tijd is er veel veranderd bij Intermarché: de commerciële structuur, de folder, de promoties, de plaats van verse producten, de prijspositionering, het assortiment, het concept, een tweede magazijn... Bovendien wordt ons marktaandeel steeds groter! Onze Franse collega’s van Les Mousquetaires, de groep waartoe Intermarché behoort, juichen onze prestaties alleen maar toe. In ieder geval zullen we in deze duidelijke evolutie van ons merk niet de fout maken om te snel te geloven dat het ons gelukt is: we stellen ons nu al in vraag voor de toekomst. En wat mijn eigen vakgebied op de centrale betreft, hebben we voor nieuwe leden ook de aanpak veranderd, de opleiding volledig herwerkt, om zo een echte coaching op te zetten. Zodat elke nieuwe opening of overname een succes wordt, zoals hier in Aat."
Gondola Magazine
Dit artikel komt uit de oktober editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!