Intermarché heeft tijdens een bijzondere ondernemingsraad deze ochtend aangekondigd dat de laatste 12 geïntegreerde winkels van het Mestdagh-winkelpark zullen worden gefranchiseerd op 4 december.

Les Mousquetaires zitten op schema. De overname van 87 Mestdagh door Intermarché, aangekondigd in maart 2022, werd effectief op 1 januari dit jaar. Op die datum hadden alle betrokken winkels hun Carrefour Market-logo al weggehaald en vervangen door het logo van Intermarché, aangevuld met een "by Mestdagh" om hun overgangsstatus aan te geven. Met uitzondering van de winkels die al door een franchisenemer werden beheerd, bleven de geïntegreerde winkels deel uitmaken van de Mestdagh-structuur, in afwachting dat er een koper zou worden gevonden onder de leden van de groep. De gok van Intermarché was gewaagd: Mestdagh verkeerde duidelijk in een slechte staat en het aantal winkels dat moest worden overgenomen was aanzienlijk. Maar voor Les Mousquetaires kwam die kans precies op het juiste moment: gesterkt door zes jaar ononderbroken groei en sterke prestatie-indicatoren (zoals de omzet per vierkante meter), stelde de deal hen in staat om eindelijk de beoogde kritische omvang te overschrijden die ze wilden bereiken. Intermarché zal nu een heel ander gewicht in de schaal leggen op de Waalse markt. En de late spijt van Carrefour heeft Intermarché bewezen dat de operatie heel zinvol was. Carrefour, dat 25% van Mestdagh in handen had, had zich kunnen beroepen op de voorkoopclausule, maar liet het winkelpark in het voorjaar van 2022 naar een concurrent glippen. Een jaar later, in januari 2023, had Carrefour België, nu geleid door een andere CEO, duidelijk spijt van deze keuze, want het bedrijf probeerde voor 18 winkels gerechtelijke stappen te ondernemen tegen de toestemming die de mededingingsautoriteit had gegeven voor de overname door Intermarché.

Berouw bij vakbonden, maar geen guerrilla-oorlog

Maar de echte zorg voor Intermarché kwam uit een andere, even onverwachte hoek. Op 7 maart 2023 kondigde Delhaize zijn plannen aan om zijn 128 geïntegreerde winkels te franchiseren. Voor het plan van Intermarché betekende dit concurrentie: zou het zo gemakkelijk zijn om 179 ondernemers te vinden met de nodige middelen en expertise om dit gecombineerde aanbod te vervullen? Erger nog, zou de beslissing van Delhaize, door snel tot een loopgravenoorlog met de vakbonden over te gaan, het klimaat van het Intermarché-Mestdagh-dossier niet vervuilen? Uiteindelijk moet worden gezegd dat de delicate taak die werd toevertrouwd aan Guillaume Beuscart, die terugkeerde aan het hoofd van Mestdagh na het bedrijf in 2020 te hebben verlaten, heel bekwaam werd uitgevoerd. De taak die begon in januari, zal worden afgerond in december: dat is op zich al een prestatie, vooral in het huidige klimaat. Toegegeven, de vakbonden zijn niet enthousiaster over de verandering van model dan bij Delhaize. Dat bleek uit de reactie van de CNE op de aankondiging van de laatste transformatiegolf: “Dit is het einde van het transformatiehoofdstuk voor het personeel van de geïntegreerde Mestdagh Intermarché-winkels. Tijdens de buitengewone ondernemingsraad vanochtend heeft Intermarché aangekondigd dat de laatste 12 geïntegreerde winkels (...) op 4 december zullen worden overgedragen aan franchisenemers. Dit betekent dat op bijna 6 maanden tijd 51 winkels en meer dan 2.000 mensen onder een franchisesysteem zullen vallen. We hoeven er niet aan te herinneren dat dit, onder het mom van zogenaamd behoud van werkgelegenheid, een grote tegenslag is voor de arbeidsomstandigheden van heel het bedrijf, heel de sector." Toch komt het in dit dossier niet tot een guerrilla-oorlog, maar eerder tot een vorm van moedeloze berusting. Misschien omdat de omvang van de bedrijven en hun respectieve situaties niet helemaal hetzelfde waren. Mestdagh zat in een neerwaartse spiraal en had wanhopig een schok nodig om de toekomst - en de banen - in zijn netwerk veilig te stellen.

Brussel

Voor Intermarché is er geen tijd te verliezen om de van Mestdagh overgenomen winkels nieuw leven in te blazen en ze geleidelijk aan om te vormen volgens haar concept. Ondertussen is een andere traditionele directe concurrent van Les Mousquetaires verdwenen: 57 Match of Smatch-winkels zijn door de groep louis delhaize verkocht aan Colruyt Group, waaronder een groot deel in Wallonië, waar de concurrentie waarschijnlijk opnieuw zal oplaaien. Het andere onmiddellijke gevolg van deze deal is dat Intermarché voet aan de grond krijgt in Brussel, waar het voorheen afwezig was. Een aanwezigheid waarvan we ons terecht kunnen afvragen of die duurzaam zal zijn, aangezien ze zich vertaalt in vervelende en dure verplichtingen: het hele assortiment huismerken van Intermarché moet nu worden geëtiketteerd met Nederlandse vertalingen van de informatie op de verpakkingen. Bij Gondola kunnen we bevestigen dat niet de aanwezigheid van het bedrijf in Brussel tijdelijk zal zijn, maar wel de verplichting om deze overetikettering uit te voeren. Intermarché, dat een eigen fabriek heeft voor de productie van haar privatelabelproducten, zou al ingestemd hebben met het principe om haar standaardverpakkingen aan te passen zodat een extra taal wordt toegevoegd, zodra de voorraad bestaande verpakkingen op zijn.