Laura Ferreira Porto
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Laura Ferreira Porto
Intermarché heeft de verkoop afgerond van bijna 180 winkels van de Groupe Casino. Het betaalt 1,7 miljard euro. De winkels zijn goed voor een omzet van 1,6 miljard euro.
Intermarché neemt zo’n 180 winkels over van de noodlijdende Groupe Casino. Dat nieuws deed al langer de ronde, maar vorige week werd de verkoop officieel afgerond, meldt LSA nu. Het gaat vooral om hypermarkten en supermarkten, maar ook om enkele Parijse winkels van Franprix. Nog volgens informatie van LSA zal de overname gespreid worden over een periode van drie jaar en uitgevoerd worden in drie golven met drie lijsten van winkels. De eerste overnamegolf, goed voor een omzet van zo’n 600 miljoen euro, zou dit jaar nog afgerond worden. Door de overname zou het marktaandeel van Intermarché met 1,5 procentpunt groeien. Les Mousquetaires, de groep achter Intermarché, communiceerde ruim een maand geleden, op 24 april, dat het interesse toonde in de aankoop van een honderdtal winkels gespreid over verschillende jaren, die samen goed waren voor een omzet van 1,1 miljard euro. De uiteindelijke aankoop ligt daar dus een stuk boven, afgaand op de informatie van LSA. Het lost de grote schulden van de groep Casino – in totaal 6,4 miljard euro - niet op, maar het zorgt wel voor iets meer ademruimte. Casino belooft de werknemers alvast dat de banen behouden blijven. Ook de gezamenlijke inkoopcentrale Auxo, die in 2021 is opgericht, wordt met twee jaar verlengd tot 2028. De bedrijven kopen al samen voeding, non-food en diensten in, maar breiden de alliantie nu nog uit: via de 56 fabrieken van Agromousquetaires zal Casino voortaan ook mee huismerkproducten, vlees en vis inkopen. Casino zit intussen rond de tafel met zijn schuldeisers: de handelsrechtbank van Parijs een bemiddelingsprocedure geopend.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?