Isabelle Colbrandt, head of corporate affairs bij Lidl België, is spreker op het Shopper & Trade marketing congres van Gondola Academy. In een interview vooraf heeft ze het over het belang van duurzaamheid in de strategie van Lidl. “We blijven ons assortiment verder afstemmen op duurzaamheid en gezondheid, zonder concessies te doen op betaalbaarheid.”

Jullie bewijzen dat een discounter ook duurzaam kan zijn. Hoe combineren jullie omzet en duurzaamheid?

We winnen elke maand ongeveer 1 procentpunt marktaandeel volgens YouGov-cijfers. Dit komt doordat we sterk inzetten op veggie en vegan producten, verse groenten en fruit, en een nauwe samenwerking met leveranciers. We realiseren momenteel een omzetgroei van 5 tot 10% in specifieke categorieën waar het maken van de shift naar meer plantaardige producten makkelijk is. 

Daarnaast zijn onze promoties op vers ongeëvenaard en passen we nudging toe. Onze winkels zijn zo ingericht dat je niet naast de verse producten kan kijken.

Lidl behoort intussen tot de grootste retailers in België. Hoe is dit gelukt?

We hebben de lat zeer hoog gelegd en bepalen ons assortiment met de strengste regels van het Planetary Health Diet van het WWF in gedachten. Dit betekent dat we niet alleen kijken naar wat klanten willen, maar ook naar wat onze planeet aankan. We focussen op de eiwittransitie, meer volkoren producten en korte ketens. De klant blijft natuurlijk beslissen, maar we helpen hen bewustere keuzes te maken door een verantwoord assortiment aan te bieden.

De vraag 'Wat eten we vandaag?' wordt steeds complexer door trends als veganisme, fair trade en duurzaamheid. Hoe speelt Lidl hierop in?

Als moeder van pubers begrijp ik dit als geen ander. De consument moet tegenwoordig rekening houden met talloze voedingskeuzes en trends, wat het leven ingewikkelder maakt. Lidl wil die keuze vereenvoudigen door het juiste aanbod in onze winkels te brengen. We zorgen ervoor dat klanten makkelijk toegang hebben tot duurzame en gezonde producten zonder dat ze zelf alle complexe afwegingen hoeven te maken. Zo combineren we eenvoud, duurzaamheid en betaalbaarheid in één concept.

Wat mogen we in de toekomst van Lidl verwachten op het vlak van duurzaamheid?

We blijven ons assortiment verder afstemmen op duurzaamheid en gezondheid, zonder concessies te doen op betaalbaarheid. De komende jaren zetten we nog sterker in op de eiwittransitie en duurzame korte ketens. Onze missie blijft duidelijk: de klant helpen om bewustere keuzes te maken zonder in te boeten op kwaliteit en prijs.