iStock
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
iStock
Sommige supermarktketens, zoals Carrefour of Cora, organiseren regelmatig ‘Italiaanse weken’, maar dergelijke promoties vallen niet noodzakelijk bij alle merken in de smaak.
“De meeste van die acties, met heel sterke promotietechnieken in de aard van 3+3 gratis, of zelfs 1+2 of 2+3, zijn meestal niet goed voor de waarde van de categorie pasta”, meent de managing director van Barilla Benelux, Frédéric Bodereau. “Bovendien zorgen die acties ervoor dat de consument voldoende voorraad heeft tot aan de volgende Italiaanse week, en zo wordt pasta een categorie met heel veel promoties. Op die manier worden de consumenten minder trouw aan de merken en maken ze gebruik van de promoties van de verschillende merken, die bijna elke week van het jaar plaatsvinden.”
Thierry Maxheleau, sales director bij Ditta Graceffa, is niet per se even kritisch. “Die evenementen bieden de supermarkten de kans om in één keer allerlei promoties van verschillende Italiaanse merken te bundelen. En die laatste zijn natuurlijk geïnteresseerd, omdat dit hun de kans biedt om zekere volumes te halen, in een context van promoties rond een bepaald thema, die vrij goed werken. Het zijn dus heel belangrijke momenten, omdat ze het in de eerste plaats mogelijk maken om een iets breder productenpallet aan te bieden, om grote hoeveelheden te kunnen verkopen en interessante acties voor te stellen … Al verkopen de merken natuurlijk ook wel graag hun producten buiten het kader van zo’n Italiëfestival.” Hebben dergelijke acties de neiging om de waarde van de categorie aan te tasten? Thierry Maxheleau meent dat de bezorgdheid niet noodzakelijk daarmee te maken heeft. “We stellen wel vast dat de waarde sterk onder druk komt te staan in de supermarkten door promoties van het type 1+1 gratis, of zelfs 2+3 gratis, die trouwens steeds vaker lijken voor te komen. Daardoor is er inderdaad sprake van waardevernietiging. In dat verband hanteren we bij Ditta Graceffa het beleid dat we daar niet aan mee proberen te doen. We trachten de promotieaanbiedingen te beperken tot 2+1 gratis of 3+1 gratis … Al wordt de druk wel steeds groter, omdat veel supermarkten nu enkel nog sterkere promoties aanvaarden. Een merk als De Cecco biedt 2+2 gratis aan, La Molisana biedt ook 2+2 gratis aan ... Naar mijn gevoel is dat een vicieuze cirkel, die ons bijna aanzet om het product gratis weg te geven aan de klant.”
Dit artikel komt uit de april editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?