Door corona leven we in oncomfortabele tijden, zegt Jef Colruyt, ceo van Colruyt Group. Maar tegelijk liggen er ook heel wat kansen om het anders aan te pakken. “We worden gedwongen om op een andere manier naar dingen te kijken. Dat moeten we koesteren.”
Jef Colruyt was één van de sprekers op de tweede dag van Gondola Days, hét retailevenement van 2020, dat dit jaar uitzonderlijk digital only was. Het was ook voor Jef Colruyt was het wennen, spreken zonder publiek, in een televisiestudio waar je geen benul hebt van de reacties van de toeschouwers. Maar hij maakte indruk, zowel met zijn analyse van de opportuniteiten van de huidige crisis als met zijn visie op de toekomst van onze consumptie en retail.
We hadden voor corona al een achttal trends gecapteerd. Eén van de belangrijkste is ik-gerichtheid: consumenten vragen zich af hoe bedrijven en organisaties hun leven een invulling kunnen geven: geef mij oplossingen waar ik iets aan heb, oplossingen waarmee ik duurzaam kan leven. Tegelijk wordt het belang van netwerken van gelijkgezinden belangrijker. Het creëert een algemene verwachting voor organisaties en bedrijven. Ze moeten open en authentiek zijn, ze moeten niet denken dat consumenten dom zijn. Een andere belangrijke trend is duurzaamheid. Erop los leven en erop los consumeren: dat is niet houdbaar. Plus: bedrijven die enkel bezig zijn met winst en financiën, zal je daar in de komende jaren op afgerekend worden. Duurzaamheid is een belangrijk thema. Los daarvan heb je ook heterogeniteit die belangrijker wordt. Je hebt niet twee genders, maar vijftig verschillende soorten. Bedrijven moeten veel meer inspelen op individuele noden. Door de technologie gaat het allemaal veel sneller dan voorheen. De economie wordt fuzzy, het is niet meer zwart/wit of in duidelijke vakjes op te delen. Er ontstaan nieuwe businessmodellen, die breken met die van het verleden en die grenzen laten vervagen. De plek waar je een koffie drinkt is bijvoorbeeld ook een fietsherstelplaats.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?