Jumbo
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Jumbo
Data-analysebedrijf Accurat heeft de impact van nieuwe Jumbo winkelopeningen in België onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat de Nederlandse keten langzaam maar gestaag groeit in België, een trend die wordt bevestigd door Gondola Academy.
Naar aanleiding van een recent artikel in Gondola over het voornemen van Jumbo om voor het einde van 2025 nog eens 50 winkels te openen in België, heeft data-analysespecialist Accurat gekeken naar de klantbezoeken aan 6 Belgische Jumbo-vestigingen die de Nederlandse keten in 2023 heeft geopend. Het analysebedrijf keek ook welke retailers het meeste bezoek hadden verloren aan de nieuwkomer. Accurat kwam tot een aantal interessante resultaten. “We kunnen besluiten dat Jumbo na haar openingen een goede vooruitgang boekt op de Belgische markt. Gemiddeld trekt de keten 16,4% van de lokale bezoeken rond de winkel voor de 6 geanalyseerde winkels, 8 maanden na hun opening”, legt Accurat uit. “Volgens de CEO van Jumbo zijn de meeste Belgen vrij trouw aan hun supermarkten, wat verklaart waarom deze Jumbo-winkels hun bezoekaandeel op lange termijn langzaam maar gestaag verhogen”, vervolgt het bedrijf. “Maar het feit dat ze al na 8 maanden gemiddeld 16,4% van de lokale bezoekers aantrekken, ziet er veelbelovend uit voor de Nederlandse retailer.”
Zonder te kunnen stellen dat dit een “bewuste” strategie is, merkt Accurat toch op dat de nieuwe Jumbo-winkels vaak in de buurt liggen van meer prijsgerichte winkels zoals Lidl, Aldi, Colruyt en Albert Heijn. “De nieuwe Jumbo-winkels winnen het grootste stuk bezoeken van de goedkopere lokale winkels”, merkt de dataspecialist op. “De duurdere lokale winkels, die minder vertegenwoordigd zijn rondom de nieuwe Jumbo-winkels, verliezen in absolute getallen minder bezoeken, maar in relatieve zin evenveel”, voegt Accurat toe.
“Jumbo kent een grote groei in België, ten opzichte van 2022 groeit de omzet in 2023 met maar liefst 50,8%”, stelt Silvie Vanhout, managing partner bij Gondola Academy. “Vorig jaar zijn er 6 winkels bij gekomen en in 2024 werden er tot nu toe 3 nieuwe winkels geopend. Deze openingen verklaren de grote groei echter niet. Er zijn meer en meer consumenten die hun weg naar de Jumbo-winkels vinden. De omzet per winkel is met meer dan 42% gestegen. Hoewel de omzet per m² nog iets onder het gemiddelde zit, is dit ook stijgend.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?