- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Jumbo is in ons land niet de prijsbreker die sommigen verwacht hadden. De keten is gemiddeld 5% duurder dan Colruyt, blijkt uit nieuwe gegevens.
Toen Jumbo in 2019 zijn eerste vestigingen in Vlaanderen opende, waren de verwachtingen hoog gespannen. In thuisland Nederland is Jumbo een prijsbreker, maar in ons land temperde de supermarktketen de verwachtingen, zeker als het over prijzen ging. “We zijn niet van plan een prijzenoorlog te voeren”, zei Peter Isaac in een interview met Gondola. Een uitspraak die vandaag bevestigd wordt door gegevens van Daltix. Het databedrijf vergeleek de prijzen die Jumbo in België voor merkartikelen hanteert met het prijspeil van vergelijkbare merkartikelen bij Jumbo Nederland, Albert Heijn België en Nederland, Colruyt, Delhaize en Carrefour. De conclusie is dat Colruyt de goedkoopste is en blijft, maar ook dat Jumbo gemiddeld 5 procent duurder is dan Colruyt, meldt De Standaard.
De komst van de Nederlandse supermarktketen leidde niet tot nieuwe prijsverlagingen. In ons land spelen Albert Heijn en Jumbo een andere rol dan in hun thuisland: Albert Heijn is bij ons de prijsbreker, in Nederland is dat Jumbo. Dat reflecteert zich ook in de prijzen bij ons: in Vlaanderen is Jumbo 3% duurder dan in Nederland. Er is wel een deel van het assortiment waarvoor Jumbo in Vlaanderen goedkoper is dan in Nederland. Dat komt omdat Jumbo in Vlaanderen voor bepaalde gamma's Albert Heijn volgt. De winkel probeert voor producten die populair zijn in Vlaanderen een gunstige prijsperceptie tot stand te brengen. Het merk Fa is bijvoorbeeld 35% goedkoper dan in Nederland, Vedett 27,5% en een pot Nutella 29%. Voor een volle winkelmand ziet het plaatje er anders uit.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?