Jumbo zet niet langer automatische systemen in om verdachten van winkeldiefstallen te betrappen. De supermarkt wil het probleem op andere manieren aanpakken.

Precies een jaar geleden liet Jumbo weten dat het 100 miljoen euro verloren zag gaan door winkeldiefstal. Het kondigde aan dat het harde maatregelen zou nemen: meer cameratoezicht en controles bij zelfscankassa’s en artificiële intelligentie om afwijkend gedrag op te sporen. Nu komt het daar deels terug, zegt CEO Ton van Veen aan de Nederlandse krant De Telegraaf. De Nederlandse supermarktketen zal niet langer artificiële intelligentie gebruiken. “We hebben wel geprobeerd om gebruik te maken van technologie door computers afwijkende gedragspatronen te laten herkennen, maar daar gaan we niet mee verder.” Jumbo experimenteerde het afgelopen jaar onder meer met camera's die met software van het Franse bedrijf Veesion verdachte bewegingen van klanten detecteren en bepaalde gedragingen signaleren. Het stopte daarmee. In De Telegraaf geeft Ton van Veen aan dat het impact heeft op de klanten.

“Het doet het gevoel bij mensen om te winkelen geen goed. Klanten zijn geen potentiële dieven, klanten zijn hartstikke welkom, ook als iemand een keer vergeten is iets te scannen", klinkt het. Jumbo testte ook een zogeheten confrontatiemonitor, waarbij klanten zichzelf te zien kregen terwijl ze aan de zelfscankassa afrekenden. Daar was toen protest op gekomen. Velen vonden het een inbreuk op de privacy. Ook bij ons worstelen supermarkten met winkeldiefstallen. Vooral zelfscankassa’s zorgen ervoor dat er meer derving is. Volgens Luc Cooman, voorzitter van de vzw Preventie en Veiligheid, een koepelorganisatie die de strijd tegen diefstal bij retailers coördineert, zijn er in winkels met zelfscankassa’s een derde meer diefstallen. Winkeliers gaan daar op verschillende manieren mee om, bleek eind vorig jaar in een artikel in Gondola Magazine.