- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De fastfoodketen KFC wil binnenkort 3D-geprinte kipnuggets maken. Deze nuggets met de traditionele kippensmaak, zouden in de eerste plaats op de Russische markt gelanceerd worden.
KFC heeft zopas aangekondigd dat het gaat samenwerken met het Russische bedrijf 3D Bioprinting. Het doel? Kipnuggets produceren met behulp van biologische 3D-printing. Op die manier wil het bedrijf alternatieven vinden voor traditioneel vlees en tegelijk milieuvriendelijker zijn. "We volgen de laatste trends en innovaties op de voet en doen ons best om mee te zijn door de nieuwste technologieën in onze restaurants te introduceren", zegt Raisa Polyakova, Managing Director van KFC Rusland. “Producten op basis van kweekvlees zijn de volgende stap in de ontwikkeling van ons 'restaurant van de toekomst'-concept.”
KFC heeft met deze ‘geprinte’ kipnuggets een primeur te pakken, aangezien deze elders nog nergens voorhanden zijn. De fastfoodketen benadrukt dat het erop zal toezien dat de smaak en het uitzicht van de producten zo goed mogelijk de originele kipnuggets van KFC zullen benaderen. Naar verwachting zouden de eerste kipnuggets die getest moeten worden al klaar zijn in de herfst van dit jaar in Moskou. Het bedrijf 3D Bioprinting, dat voor de productie van deze bijzondere kipnuggets zal instaan, zal gebruik maken van kippencellen en plantaardig materiaal om de smaak en textuur van kippenvlees te reproduceren. Daardoor hoeven er geen kippen meer geslacht te worden. KFC zorgt dan weer voor de nodige ingrediënten, zoals paneermeel en kruiden, om de unieke KFC-smaak te bekomen. Dankzij de biologische 3D-printing wordt een vleesvervanger gecreëerd met dezelfde micro-elementen als het oorspronkelijke product, en dat terwijl additieven die in de traditionele landbouw en veeteelt worden gebruikt, worden vermeden.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?