- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Op de koopzondag van 21 december werden om 15u30 1.321.510 elektronische betalingen geregistreerd. Dat zijn er 20% minder dan op hetzelfde moment een jaar geleden op de laatste zondag voor de feestdagen. “Het koopweekend bevestigt én versterkt de negatieve spiraal waar de handel zich al het hele jaar in bevindt”, reageert Comeos.
De handel heeft een moeilijk jaar achter de rug. De hoop van veel winkeliers was dan ook op de koopweekends gevestigd om het jaar nog enigszins te redden. Maar dat blijkt niet te gebeuren, zegt Comeos. “Zaterdag hadden we een uur lang problemen met het betaalverkeer, op zondag verkopen we in de winkels een vijfde minder dan op de laatste zondag voor kerst vorig jaar”, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. “Dat is behoorlijk dramatisch als je weet dat in sommige sectoren tot 30% van de jaaromzet nu wordt gemaakt.”
Comeos, de federatie voor handel en diensten, ziet drie mogelijke oorzaken voor het slechte weekend. “Vorig jaar viel het weekend dichter bij kerstavond – nu hebben de mensen nog tot woensdag om inkopen te doen. Vooral voor voedingswaren maakt die ene dag extra een groot verschil”, zegt Michel. Een tweede reden is het succes van webwinkels, en de derde mogelijke verklaring ligt in de problemen met het betaalverkeer op zaterdag. “De schade valt onmogelijk te becijferen”, legt Michel uit. “Enerzijds heb je het rechtstreekse verlies van mensen die hun aankopen niet konden betalen – en dus zonder koopjes de winkel verlieten. Belangrijker is echter het vertrouwen van de consument: we weten niet hoeveel mensen door de berichten rond de betaalproblemen afhaakten, en hun inkopen uitstelden, of online zijn gaan shoppen.”
Onafhankelijk onderzoek naar Worldline
Comeos tilt dan ook zwaar aan de Worldline-problemen van zaterdagmiddag. “We werkten een jaar lang samen met Worldline om de ramp van 23 december 2013 te vermijden. Vergeefs, zo bleek. Wat de oorzaak van de storingen ook was – we eisen van Worldline doortastende maatregelen. We zijn niet langer tevreden met hun analyses, maar eisen een onafhankelijk onderzoek. We contacteren daar maandag de Minister van Economie voor. En we houden de optie open om gerechtelijke stappen te zetten tegen Worldline.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?