De voorbije jaren hebben Belgische supermarkten het steeds moeilijker om winst te maken, zo blijkt uit de jaarverslagen van de verschillende supermarkten. En de toekomst ziet er niet rooskleurig uit. Een bloedbad lijkt in de maak.

Het zijn harde tijden voor supermarkten in ons land. De voorbije vijf jaar is hun winst gedaald, blijkt uit hun jaarverslagen, zo meldt De Tijd. Aldi, Colruyt, Delhaize en Carrefour zien hun winst procentueel krimpen. De grootste verliezer is Aldi, aldus de zakenkrant: “Van elke 100 euro die in de kassa’s belandde, mocht de keten vorig jaar 2,40 euro houden als bedrijfswinst. Vijf jaar eerder was dat nog 4,20 euro.” De trend is identiek bij de andere supermarktketens: bij Colruyt zakte de bedrijfswinst op elke ontvangen 100 euro van 6,9 naar 5,8 euro, bij Delhaize van 3,9 naar 2,8 euro en bij Carrefour van 2,2 naar 1,9 euro. Hoe het Lidl financieel vergaat, blijft een goed bewaard geheim bij gebrek aan resultaten voor de Belgische poot.”

De verklaring voor die evolutie ligt voor de hand: Belgen geven elk jaar ongeveer hetzelfde uit aan hun boodschappen, terwijl er winkels bij komen. Dezelfde koek wordt dus over meer winkels en ketens verspreid. Om dezelfde winst te maken moeten er meer kosten gemaakt worden. Bovendien is België ook een promotieland, waarbij promoties ingezet worden om klanten weg te snoepen bij concurrenten.  Deze week maakten de jaarverslagen van Delhaize en Carrefour al duidelijk dat de winst zwaar onder druk staat. Aldi groeit wel nog, maar moet steeds dieper gaan om de concurrentiestrijd met Lidl en Colruyt te voeren. Het pijnlijke is dat de vooruitzichten allesbehalve rooskleurig zijn: dit jaar nog openen er drie winkels van Jumbo en volgend jaar komen er nog eens een tiental bij. Tegelijk investeren ook andere ketens in bijkomende winkels. Donkere wolken boven de Belgische supermarkten dus. En beterschap is er niet in zicht. Integendeel: in de huidige situatie lijkt een sociaal en financieel bloedbad niet veraf.