Sinds de opkomst van de e-commerce, en Amazon in het bijzonder, is het voor Colruyt niet meer zo eenvoudig om de laagste prijzen te garanderen. Op de websites Amazon.fr en Amazon.de (beschikbaar voor Nederlandstaligen) vinden we immers steeds meer FMCG-producten. De Tijd deed een kleine vergelijking. 

Naast e-commercebedrijven delven ook fysieke retailers als Colruyt de laatste tijd steeds vaker het onderspit tegen populaire e-commercegiganten als Amazon. Hoewel die laatste niet zo’n uitgebreid gamma aanbiedt als in de supermarkt, vinden we er toch enkele honderden goedkopere huishoud-en verzorgingsproducten. Volgens L’Echo zou Amazon.de zelfs nog iets goedkoper zijn dan de Franstalige variant Amazon.fr. Uit een vergelijking van De Tijd blijkt namelijk dat een potje haarwax van Schwarzkopf bij Amazon 27,5 euro per liter kost, tegenover 70,4 euro per liter bij Colruyt. Al zakt de prijs van die laatste wel tot 46 euro per liter, als de consument 3 potjes tegelijk koopt. Hetzelfde geldt voor de deodorant roller van Dove die voor 27,8 euro per liter verkrijgbaar is op Amazon, tegenover 77,8 euro per liter bij Colruyt. Pampers van maat 4 kosten dan weer 18 cent per liter bij Amazon en 29 cent per liter bij Colruyt.

In een gesprek met De Tijd over deze prijsverschillen bevestigt Colruyt-directeur Chris Van Wettere dat sommige producten goedkoper zijn bij de e-commercegigant. “We garanderen onze klanten nochtans ook online de laagste prijzen, maar voor onze webwinkel Collect & Go vergelijken we alleen de prijzen van Belgische webshops, zoals die van Delhaize, Carrefour en Kruidvat”, legt hij uit. Een logische beslissing, alleen sluit die niet aan bij de realiteit van de huidige online consument. Door de opkomst van e-commerce, wenden online shoppers zich immers steeds gemakkelijker tot het buitenland via sites als Amazon of Coolblue.

“De wereld is een dorp geworden”, zegt Van Wettere aan De Tijd. Hij sluit dan ook niet uit dat Colruyt ooit het voorbeeld van Amazon zal volgen om zo zijn marktplaats veilig te stellen. “Het winkellandschap verandert en we volgen de evoluties nauw op. Al decennia reageert Colruyt met succes op nieuwe tendensen, zoals de komst van Aldi, Lidl en recenter Action”, besluit hij.

Toch is er volgens Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola Group, geen reden tot paniek. "Distributeurs genieten via hun Europese aankoopcentrales van interessantere aankoopprijzen dan Amazon. Ze zouden dat voordeel dus beter moeten kunnen doorspelen aan hun klanten dan Amazon. Maar als we ons in een unieke markt bevinden, zijn er altijd heel wat nationale beperkingen - fiscaal en sociaal- waar lokale actoren mee geconfronteerd worden en waar internationale bedrijven aan ontsnappen. In dat geval zijn er goede redenen waarom de prijzen, waar de consumenten zich druk over maken, zo hoog liggen. Dit gezegd zijnde moet men wel realistisch blijven: soms gebeurt het namelijk dat bepaalde actoren zich laten verleiden om te profiteren van de afscherming van nationale markten, zodat ze min of meer comfortabelere marges kunnen krijgen", legt hij uit.