Het Duitse retailconcern Metro Group, dat binnenkort opsplitst in twee bedrijven, heeft zijn laatste kwartaalresultaten als één bedrijf bekend gemaakt. Daaruit blijkt dat de consumentenelektronicadivisie verlies maakt en de foodtak groeit dankzij de overname van Pro à Pro.

 

Aangezien de demerger, waarbij Metro Group opgesplitst wordt in consumentenelectronicaverkoper Ceconomy en food retailer Metro, voor midden dit jaar is, publiceerde Metro Group alvast de resultaten van beide toekomstige bedrijven afzonderlijk. Aangezien het bedrijf op schema zit voor de splitsing, zou het normaal gezien de laatste keer moeten zijn dat het als één groep resultaten vrijgeeft.

 

Uit de kwartaalcijfers blijkt dat de omzet van de elektronicatak in het tweede kwartaal met 0,5% achteruitging tot 5,258 miljard euro, hoewel er op vergelijkbare basis een lichte groei was (+0,3%). In Duitsland boekte Media Markt en Saturn op life-for-like basis zelfs een groei van 3,4%.

Opvallend is dat de non-food tak van Metro wel sterk groeit in e-commerce. De online verkoop steeg met 40% en is zo ondertussen al goed voor 12% van de totale omzet van de bedrijfsdivisie. Minder goed nieuws is dat de elektronicadivisie ook veel verlies maakte in het afgelopen kwartaal. Onder andere door grote investeringen in IT, viel de EBIT negatief uit(-19 miljoen verlies).

 

De food retailtak van het bedrijf boekte in het tweede kwartaal een omzet van 8,514 miljard euro. Daarmee steeg de omzet van het toekomstige Metro met 2,4%, mede dankzij de overname van Pro à Pro in Frankrijk en de sterke roebel. Op vergelijkbare basis ging de omzet namelijk met 1,1% achteruit.