Plus SeRIE Lawrence Vechter (Alvo): “Kandidaat-medewerkers bellen vaak last-minute af voor een sollicitatiegesprek”

Nisran Azouaghe
Nisran Azouaghe
#3 Hoe kijken supermarktuitbaters naar 2025? Wat maakt hun gelukkig in hun job? Met welke moeilijkheden worden ze geconfronteerd? Wat zijn hun ambities? ... In deze serie proberen we een antwoord te bieden op al deze vragen. Tijd voor het verhaal van Lawrence Vechter, het gezicht achter Van Eccelpoel.
Lawrence Vechter is samen met zijn neef Jef Van Eccelpoel het gezicht achter versmarkt Van Eccelpoel, onderdeel van het Alvo-netwerk. Dankzij zijn unieke marktpropositie, waarbij het zich situeert tussen lokale speciaalzaken enerzijds en supermarkten anderzijds, kon de winkel zijn omzet in 2024 met 10% doen groeien. Al blijft het vinden van goed personeel en het regelen van de logistiek een uitdaging.
Van Eccelpoel is allesbehalve een gewone supermarkt. De winkel, die in 1948 werd opgericht door grootmoeder Leontine Pelsmaekers en sindsdien nog steeds in familiehanden is, is vooral een grote versmarkt met een immens wijnassortiment. Alles staat er in het teken van ambacht, kwaliteit en familie, met een tikje humor. Dankzij zijn unieke positionering, waarbij het zich tussen de lokale slagerij, bakker, wijnhandel … enerzijds en de grote supermarkten anderzijds bevindt, heeft Van Eccelpoel geen directe concurrenten. “Wij zijn een buitenbeetje in de foodsector. Bij ons vind je zaken die je elders niet vindt en dat maakt dat mensen naar ons willen komen”, merkt Lawrence Vechter op. Toch had ook het familiebedrijf af te rekenen met de moeilijke marktomstandigheden, al bleek dat uiteindelijk mee te vallen. “Als ik terugkijk op 2024 kan ik zeggen dat we een goed jaar achter de rug hebben. Onze omzet steeg met 10% en we konden onze marges behouden”, verklaart hij. “Gezien de moeilijke marktomstandigheden ben ik oprecht verrast door ons mooie resultaat. We mogen zeker niet klagen!” Dat Van Eccelpoel zo goed scoorde heeft volgens de uitbater te maken met het assortiment en de unieke formule, maar ook met de vervaging van de grens tussen uit eten gaan en eten afhalen. “Vroeger was er een duidelijke afbakening tussen op restaurant gaan en eten afhalen. Maar tegenwoordig is die grens zo vervaagd dat voor veel mensen ‘uit eten gaan’ ook gelijkstaat met bij Van Eccelpoel inkopen doen. Dus dat speelt zeker in ons voordeel”, stelt Lawrence.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?