- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In één jaar tijd is het marktaandeel van Lidl bij onze Noorderburen met 15% gestegen tot 8,6%. Dat schrijven onze Nederlandse collega’s van Distrifood op basis van Nielsen-cijfers.
De discounter heeft nu 8,6% marktaandeel ten opzichte van 7,5% halverwege 2012. Dat komt overeen met een omzetgroei van 350 miljoen euro. Het is al de tweede keer in drie jaar tijd dat Lidl een procentpunt marktaandeel wint. Tussen 2010 en 2011 nam het marktaandeel zelfs 20% toe (van 5,6% tot 6,7%). Bij concurrent-discounter Aldi zien we de omgekeerde beweging: de keten ziet haar marktaandeel verder afkalven tot 7,3% (-5,2%).
De groei van Lidl kan niet verklaard worden door verregaande uitbreidingen, aangezien er het afgelopen jaar slechts 12 nieuwe winkels (in totaal 374 nu) bijkwamen. Vooral de reclame-campagnes en het verdwijnen van C1000-supermarkten zouden verantwoordelijk zijn voor de groei. Naar gewoonte reageert Lidl naar niet op de cijfers.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?