- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Discountketen Lidl heeft zijn vijfde Belgische distributiecentrum ingehuldigd te Marche-en-Famenne. Vanuit dit DC, dat op 1 april in gebruik wordt genomen, zullen een zestigtal winkels bevoorraad worden.
Eén jaar na de eerste steenlegging huldigt Lidl het gloednieuwe distributiecentrum te Marche-en-Famenne in. Het logistieke centrum ligt in het bedrijvenpark van Aye langs de N4 op een totale oppervlakte van 137.000 m2 en moet de expansie van Lidl in Wallonië en Luxemburg ondersteunen.
“In totaal hebben we 50 miljoen euro in dit nieuwe distributiecentrum geïnvesteerd, dat 60 winkels zal bevoorraden in de provincies Luik, Namen, Luxemburg en het Groothertogdom Luxemburg. Met een totale oppervlakte van 44.000 m2 beschikt het over een koel- en diepvriesruimte van meer dan 10.000 m2 waar verse en diepgevroren producten in de beste omstandigheden kunnen worden bewaard. Voor het laden en lossen is het centrum voorzien van 122 kades,” vertelt Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl.
Naast de aanwerving van 140 nieuwe medewerkers, die vooral uit de provincie Luxemburg afkomstig zijn, zal dit logistieke platform ook zorgen voor het allereerste BREEAM ‘Excellent’ certificaat in België. BREEAM is een evaluatiemethode die is ontwikkeld door het Building Research Establishment – een Engelse onderzoeksorganisatie voor gebouwen – om de milieuprestaties vaneen gebouw te omschrijven.
De supermarktketen integreerde tal van technologische en duurzame innovaties in het nieuwe centrum om dit certificaat te behalen, waaronder de installatie van 7392 fotovoltaïsche panelen, goed voor het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van ruim 500 gezinnen. Maar ook het gebruik van ledverlichting, groendaken voor de kantoren, een efficiënt koelsysteem en verwarmingsketels met een laag NOx-gehalte.
(foto: Twitter @LidlBelgium)
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?