- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Supermarktketen Lidl heeft zijn nieuw distributiecentrum SNL in Sint-Niklaas plechtig geopend in aanwezigheid van premier Elio Di Rupo. Het hypermoderne centrum is ruim 6 voetbalvelden groot, en zal op termijn 80 winkels in Noord-België bevoorraden.
Het distributiecentrum van Lidl in Bornem was al een tijdje te klein geworden, en bood ook geen uitbreidingsmogelijkheden meer. Bovendien was er geen plaats voor koelruimte voor de versproducten en was het geen duurzaam verdeelcentrum. Daarom wijkt Lidl nu uit naar Europark Zuid in Sint-Niklaas, waar het een enorm groot, modern en duurzaam distributiecentrum heeft gebouwd. Op termijn zullen daar 100 mensen tewerk gesteld worden (70 uit Bornem, plus 30 nieuwe plaatsen).
SNL is met zijn 45.000 m² ruim 6 voetbalvelden groot. Het distributiecentrum is opgedeeld in een gebouw voor voeding van 35.000 m² (waarvan 10.000 m² gekoeld), en een gebouw voor de non-food artikelen van 10.000 m². Alles samen zal het nieuwe distributiecentrum in eerste instantie 52 winkels in Oost-Vlaanderen, Brabant en Antwerpen beleveren, al zullen dat er snel 80 worden. Op termijn zullen er 170 vrachtwagens per dag op- en afrijden. Dat brengt de nodige verkeersdruk mee, en daarom dringt Lidl aan op een snelle aansluiting met de E17 (Oostelijke Tangent). Burgemeester Lieven Dehandschutter (NV-A) belooft daarin alleszins de medewerking van het stadsbestuur van Sint-Niklaas. Lidl benadrukt ook het duurzame karakter van SNL. Zo is er een groene buffer rond het centrum aangelegd (die ook geluidshinder tegengaat), wordt natuurlijk licht binnengelaten om het elektriciteitsverbruik te minderen, en wordt de vloer verwarmd met gerecupereerde restwarmte van koelgeneratoren. Bovendien wordt tot 90% van het afval gerecycleerd in het eigen recyclagecentrum van SNL.
Het distributiecentrum komt natuurlijk met een prijskaartje. “SNL gaat gepaard met een investering van 50 miljoen euro in deze regio. En dit jaar plannen we nog eens 100 miljoen euro investeringen in België”, zei algemeen directeur Jesper Højer. Ook in Sint-Niklaas werd met het oog op de toekomst al 25.000 m² naast SNL aangekocht. Voor premier Elio Di Rupo, die eregast was op de plechtige opening, een teken dat Lidl gelooft in de economische vooruitgang van ons land. Hij loofde ook de ecologische aanpak en lokale betrokkenheid van Lidl.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?