- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Lidl Roeselare wordt komende winter verwarmd dankzij de verbranding van restafval. De winkel werd zopas aangesloten op het warmtenet van MIROM. Dankzij het gebruik van restafval bespaart de hard discounter 60 procent op het energieverbruik. Een primeur in België, aangezien het de eerste keer is dat een retailer op deze manier verwarmd wordt via een warmtenet.
De herfst is nog maar net begonnen, maar in de Lidl-winkel aan de Westlaan in Roeselare zijn ze al goed voorbereid op de koude van komende maanden. Het filiaal werd zopas aangesloten op het warmtenet van de verbrandingsoven van MIROM Roeselare, de afvalintercommunale voor 12 gemeenten, waaronder Roeselare.
Het principe is eenvoudig: één grote warmtecentrale haalt energie uit de verbranding van het afval. Met die energie wordt het water verwarmd dat op zijn beurt via ondergrondse leidingen doorheen de stad tot in het systeem van de gebouwen stroomt die aangesloten zijn op het net. Het afgekoelde water stroomt terug naar de warmtecentrale, waar het weer opgewarmd wordt. “Als onze winkel dus warmte nodig heeft, zullen onze pompen werken door het aangevoerde warme water van de verbrandingsoven. Daardoor bespaart Lidl 60% op het energieverbruik van het verwarmingssysteem. We hoeven dus minder fossiele brandstoffen als stookolie of aardgas te gebruiken en kunnen zo meehelpen aan een duurzamere stad. Dit initiatief past ook volledig in onze strategie om in onze nieuwe filialen en verdeelcentra voor duurzame materialen en oplossingen zoals zonnepanelen en warmterecuperatie te kiezen”, legt Isabelle Colbrandt, woordvoerder van Lidl, uit.
“Tot op vandaag gaat de helft van de Vlaamse energievraag naar warmte en dankzij warmtenetten kan die behoefte op een duurzame manier lokaal ingevuld worden. Roeselare is pionier op het vlak van warmtenetwerken. Al sinds 1986 wordt restwarmte van de verbrandingsinstallatie gebruikt om hoofdzakelijk publieke gebouwen te verwarmen. Sinds 2010 breidt het warmtenet fors uit en sluiten meer en meer privé-bedrijven aan op het warmtenet. MIROM Roeselare kan alleen maar toejuichen dat bedrijven zoals Lidl mee willen instappen in dit verhaal, het getuigt van een duurzame kijk op de energievraag en respect voor de omgeving. Dat resulteert in een win-situatie voor meerdere partijen", verklaart Koen Van Overberghe, algemeen directeur bij MIROM.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?