- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Duitse Schwarz Gruppe, eigenaar van onder meer Lidl en Kaufland, wil dit jaar 300 tot 350 nieuwe Lidl-winkels openen. Daarnaast wil het zijn omzet verhogen tot 100 miljard euro. Zo hoopt het bedrijf om aartsrivaal Aldi een stap voor te blijven. Dat meldt Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Hard discounters winnen steeds meer aan populariteit, dat bleek uit recente cijfers van VLAM die in de nieuwste editie van Gondola Magazine verschenen. Dat zorgt echter voor een verhoogde concurrentiestrijd tussen dé twee hard discounters bij uitstek: Lidl en Aldi. Om de concurrentie een stapje voor te blijven, blijft Schwarz Gruppe, de groep boven Lidl en Kaufland, investeren in het verblijf en wil het zijn omzet opkrikken. Vorig jaar steeg de verkoop nog met 7,4%, waardoor de groep afklokte op een omzet van 96,9 miljard euro. Daarvan was zo'n 76,4 miljard euro afkomstig van Lidl, dat 10.460 winkels telt in Europa en Amerika. Toch moet het dit jaar nog beter, klinkt het bij Klaus Gehrig, CEO van Schwarz Gruppe. Hij wil de omzet namelijk verhogen tot 100 miljard euro.
Om de verkoop te boosten, zal de groep dit jaar, net als vorig jaar, 7 miljard euro investeren. Concreet staan er nog 300 tot 350 nieuwe Lidl-winkels op de planning en zal ook het aanbod van Lidl uitgebreid worden. Binnenkort zullen klanten namelijk kunnen kiezen uit 2.500 referenties in plaats van 1.800, vertelt Gehrig aan Frankfurter Allgemeine Zeitung.
“We hebben een uitgebreider gamma nodig. De druk is groter dan ooit”, reageert Gehrig in Frankfurter Allgemeine Zeitung. Hij verwijst daarmee naar de verhoogde concurrentie door rivaal Aldi, die zich in navolging van Lidl op het moderniseringspad begaf. Zo stelde Aldi België onlangs zijn nieuwe concept voor waarbij alle Belgische filialen in een nieuw kleedje worden gestoken, en breidde het in de loop der jaren zijn gamma uit. Daardoor komen Lidl en Aldi nu op dezelfde hoogte te staan, aldus Gehrig. Blijven investeren is dus de enige oplossing om de concurrentie een stap voor te blijven, klinkt het.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?