- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Belangrijk nieuws bij Colruyt: operationeel directeur Frans Colruyt zet vanaf 1 februari een stap opzij. Gondola sprak met zijn opvolger Marc Hofman, vandaag nog financieel directeur bij Colruyt, over de (nabije) toekomst en de uitdagingen voor de supermarktgroep.
Bij zijn aantreden in 2012 zei Frans Colruyt dat hij deze functie voor vijf à zes jaar op zich wou nemen. Het is uiteindelijk zeven jaar geworden. Hij heeft kenbaar gemaakt dat hij meer tijd wou voor zichzelf en voor zijn familie. Het is dus een volstrekt logische beslissing.
We hebben heel veel projecten voor de toekomst. We werken daar in stilte aan, maar het is duidelijk in welke richting het gaat: de wereld wordt meer en meer digitaal. In de retailwereld laat zich dat voelen. Niet alleen in de vorm van e-commerce. Het gaat bijvoorbeeld ook over de vraag hoe je data verzamelt en hoe je daar het best mee omgaat. We investeren daar volop in en we gaan dat blijven doen. Het doel is duidelijk: een nauwere relatie hebben met onze klanten. Ze communiceren en interageren steeds meer op een digitale manier met ons en daar willen we zo goed mogelijk op antwoorden.
Iedereen heeft de mond vol van de komst van Jumbo, maar wij gaan hen ontvangen zoals we zoveel jaren geleden Albert Heijn ontvangen hebben. Een extra speler zorgt altijd voor veranderingen en voor reacties. Vaak korte termijn reacties. Als Jumbo woord houdt, zal hun komst voor vuurwerk zorgen op de Belgische markt. Daar gaan we mee voor zorgen. En daar mag u me op citeren. We hebben altijd gezegd dat wie ons aanvalt op één van onze pijlers – waarvan prijs er één is – van ons een gepast antwoord zal krijgen. We zijn niet van plan onze laagsteprijsgarantie op te geven. Dus ja, Jumbo mag zich aan een warm onthaal verwachten.
Nee. De prijsdruk is sinds vele jaren permanent aanwezig. Wat we zien, is dat de promotionele druk het voorbije jaar wat kleiner geworden is. Net daardoor kunnen we vandaag ook een betere winstmarge voorleggen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?