
Joep Siermann
Joep Siermann
Marit van Egmond verlaat na bijna 30 jaar Ahold Delhaize. Als CEO van Albert Heijn was ze de voorbije zes jaar verantwoordelijk voor de opmars van de Nederlandse keten in ons land. Vanaf 30 april legt ze haar functie neer, een opvolger is nog niet bekend.
Na 28 jaar stapt de 51-jarige Marit van Egmond op bij Ahold Delhaize. “Ik neem afscheid van een geweldig bedrijf. Het is voor mij nu het juiste moment. Het gaat goed met Albert Heijn, Etos en Gall & Gall en er staat een sterk team klaar om door te gaan op de weg die we met elkaar zijn ingeslagen. Ik ben trots op de groei die we samen hebben gerealiseerd, op onze bijdrage aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving, én op de vele technologische en digitale stappen waardoor we in onze sector leidend zijn”, zo zegt de CEO van Albert Heijn, die op 30 april haar functie neerlegt. Wie haar opvolger wordt, is nog niet bekend. Ahold Delhaize is de procedure gestart om die te vinden. Van Egmond kwam in 1997 bij Ahold als management trainee en heeft verschillende commerciële, operationele en leidinggevende functies binnen het bedrijf vervuld. In 2014 trad ze toe tot de raad van bestuur van Albert Heijn, waar ze de functie van executive vice president commerce bekleedde. In 2019 werd ze benoemd tot ceo van Albert Heijn en in 2021 werd ze ook verantwoordelijk voor Etos en Gall & Gall. Ze was bij Albert Heijn onder meer verantwoordelijk voor de introductie van de Nutri-Score. Supermarkten spelen volgens haar een maatschappelijke rol in gezonde voeding.
In een interview met Gondola zei ze daar vorig jaar over, in de coulissen van Gondola Day, waar ze hoofdspreker was: “Het is geweldig om aan het hoofd te staan van een bedrijf dat elke avond 7 miljoen borden vult. Dat is niet alleen tof, het betekent ook verantwoordelijkheid. Je hebt een rol te spelen die verder gaat dan het verkopen van producten. We moeten een rol spelen voor onze klanten, voor de samenleving, voor de wereld. Als we allemaal één lepel groenten meer eten per avond, maakt het al een verschil. Of snacktomaatjes onderweg. Dat heeft impact op gezondheid en op hoe lekker je in je vel zit. Het heeft ook impact op de samenleving: niet alleen de aderen, maar ook het zorgsysteem is aan het dichtslibben.” Tegelijk gaf ze aan dat je altijd moet opletten dat de klant meegaat in het verhaal. “ We testen en proberen, maar het is niet allemaal succesvol. We mogen nooit vergeten om de klant mee te nemen in de stappen die we zetten. Je merkt dat het op vlak van duurzaamheid soms makkelijk praten is. Maar je moet zorgen dat iedereen mee kan.” In het interview zei ze ook dat er zeker meer dan 100 winkels van Albert Heijn in Vlaanderen komen.
Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola: “Marit van Egmond was de verpersoonlijking van "engagement" duurzaam en gezondheid, waar Albert Heijn bijzonder sterk scoort in Nederland. Dat was een van haar grote verdiensten. Het aandeel gezonde voeding van Ah staat in Nederland ver boven hun ‘fair share’, en zij waren voorlopers in veggie, maar ook in bijzondere experimenten zoals de True Cost -experiment. Daarbij communiceerde Ah de echte kostprijs van een kopje koffie aan 2.08€, die slechts aan 2€ werd verkocht. Het is in deze tijden niet gemakkelijk om in een multinational de trekker te zijn van gezondheid en duurzaamheid, en dat te combineren met een focus op groei en rendabiliteit. Marit laat een fantastische indruk achter, in de retail ook bij het Belgische publiek, na haar opmerkelijk optreden op Gondola Day in 2024.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?