Marketing Map schetst zijn jaarlijkse overzicht van de Belgische voedingsdistributie
Zoals elk jaar keek iedereen in de sector weer uit naar de publicatie van de studie van Chris Opdebeeck voor Marketing Map. Opdebeeck levert een zeer uitgebreid overzicht af van de Belgische voedingsdistributie, dat bovendien toelaat de evolutie te volgen over verschillende jaren. De editie 2010 is des te interessanter omdat ze probeert de impact te voorzien van een belangrijk evenement dat het jaar getekend heeft: de herstructureringen bij Carrefour Belgium. We zijn hem dan ook zeer dankbaar dat we enkele uittreksels van deze uitgebreide studie mogen publiceren.
De belangrijkste feiten. We vertellen u niets nieuws als we u zeggen dat in 2009 3 groepen 71,1% marktaandeel onder zich verdeelden. Net zoals verleden jaar roept Marketing Map de Groep Colruyt (Colruyt, Spar Retail, Bio-Planet) met 25,4% aandeel uit tot marktleider. Daarop volgen Carrefour (Carrefour hypermarkten, Carrefour Market en Express) met 23,6% en Delhaize (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, Delhaize City, Proxy Delhaize en Shop ‘n Go) met 22,1%. Nieuw is dat Chris Opdebeeck ook de marktaandelen bijlevert waar Nielsen op uitkomt, aan de hand van hun eigen methodologie, zoals doorgegeven door de retailers.Aantal winkels. Aldi is de keten met het grootste aantal winkels, maar Chris Opdebeeck merkt op dat de hypothese die Mestdagh geopperd heeft, namelijk het label Champion verlaten voor de naam Carrefour Market, deze format het grootst zou maken. De grootste evolutie zit ‘m (en ook dat zal geen verrassing zijn) bij de 10 ketens die de meeste winkels hebben geopend tussen 2005 en 2010. Naast vier buurtwinkelketens (Carrefour Express, Proxy Delhaize, Okay en Shop ‘n Go) vind je hier ook de hard discounters Aldi en Lidl terug. Ook AD Delhaize, Eurospar, Colruyt en Intermarché maken deel uit van het lijstje.Openingen. Chris Opdebeeck baseert zich hiervoor op twee verschillende bronnen. Ten eerste op het jaaroverzicht van de FOD Economie, dat echter geen rekening houdt met de verkooppunten die geopend werden na het bezoek van de onderzoekers. Ten tweede is er de Kruispuntbank der Ondernemingen (BCE/KBO), die een grote dynamiek aantoont in de sector van de hard discount met 7 nieuwe Aldi’s in 2009 en 3 in 2010, plus nog eens 9 nieuwe Lidl’s in 2009 en nu al 5 in 2010. Ook bij de Groep Colruyt wordt flink aan de weg getimmerd, met reeds 4 openingen van Colruyts in 2010, 8 Okay’s in 2009 en al 3 in 2010.
Oppervlakte. Chris Opdebeeck legt terecht nogmaals de nadruk op het feit dat het aantal winkels minder belang heeft dan de totale oppervlakte ervan. De Marketing Map-studie waagt zich hier aan een zeer interessante oefening door de situatie begin juni te vergelijken met wat de herstructurering van Carrefour zou kunnen teweegbrengen. Er verdwijnt namelijk 56 000 m2 verkoopsoppervlakte bij Carrefour hypermarkten en nog eens 13 000m2 bij de eigen supermarkten van de keten. Mestdagh zou dan tot 126 000m2 hebben, maar deze zouden mogelijk uitgebaat kunnen worden onder de header Carrefour Market in plaats van Champion.
Herstructurering Carrefour. De Marketing Map-studie buigt zich over de mogelijke impact van de herstructurering van Carrefour Belgium op de omzet van de groep. Ze preciseert echter dat deze projectie geen rekening houdt met de klanten die trouw blijven aan de keten en voortaan hun boodschappen in een andere Carrefour-winkel doen dan degene waar ze voordien klant waren en die moet verdwijnen. Marketing Map onderstreept ook dat GfK bezig is met een oefening die zicht moet geven op de getrouwheid van deze klanten. De resultaten van die oefening worden binnenkort gepubliceerd.
Franchise. Het aandeel in de omzet dat gerealiseerd wordt door franchisewinkels blijft groeien. De Delhaize-aangeslotenen zijn binnenkort bijvoorbeeld goed voor de helft van de omzet van de keten. U vindt de tabellen die het aandeel van de zelfstandige uitbaters in de groepen Carrefour, Delhaize en Colruyt aangeven terug in het artikel van dit nummer dat aan franchise gewijd is.