- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het marktaandeel van private label is in ons land gestegen tot een recordhoogte van 39,1%. Het voorbije jaar kenden huismerken de grootste groei van de voorbije 25 jaar. Er is bovendien nog marge voor meer groei.
Uit gegevens die marktonderzoeksbureau NielsenIQ voorstelde op Economic Expections, het jaarlijkse evenement van Gondola Society, blijkt dat private label het voorbije jaar een serieuze sprong voorwaarts gemaakt heeft. Het marktaandeel piekt op 39,1%, een jaar eerder was dat nog 37,5%. Het is de eerste keer in een kwarteeuw dat er in een jaar tijd zo’n vooruitgang te zien was. De evolutie springt in het oog, omdat het marktaandeel van huismerken in de Belgische markt in 2017 rond 38% zat, om tijdens de corona naar beneden te gaan. De reden is bekend: toen de horeca op slot ging, kochten consumenten in supermarkten vooral A-merken en duurdere producten. Nu zien we door de hogere energieprijzen en de fors toegenomen inflatie de omgekeerde beweging: huismerken zijn populairder dan ooit. Sommige retailers daagden merkfabrikanten zelfs uit door hun huismerken nadrukkelijk in de kijker te plaatsen en tegen A-merken af te zetten. Discounters profiteren van de evolutie: ze zagen hun marktaandeel in waarde stijgen van 46,8% in 2021 naar 47,5% vorig jaar.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?