Kellanova
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Kellanova
Voedingsgigant Mars heeft zijn pijlers gericht op Kellanova, het moederbedrijf van chipsmerk Pringles. De twee zouden momenteel overnamegesprekken voeren. Volgens The Wall Street Journal zou de deal goed zijn voor zo’n 30 miljard dollar.
Maakt de voedingsindustrie zich op voor de grootste overname in jaren? Wel als het afhangt van The Wall Street Journal. De Amerikaanse krant beweert namelijk dat voedingsgigant Mars, onder meer bekend van merken als Twix, Snickers, M&M’s, Whiskas, Ben’s Original …, aast op Kellanova, het moederbedrijf van Pringles. De overnamegesprekken tussen de twee bedrijven zouden al in een vergevorderde fase zitten. Al heeft Mars het nieuws voorlopig nog niet bevestigd en "weigert Kellanova commentaar te geven op marktspeculaties", zo liet een woordvoerster van het bedrijf weten aan Gondola. Of er echt een deal komt, is voorlopig nog afwachten, maar mocht dat het geval zijn dan gaat het om grootste overname in de voedingsindustrie uit de afgelopen jaren zijn. Kellanova's marktwaarde wordt immers geschat op 22 miljard dollar. Mars zelf zou goed zijn voor een omzet van 45 miljard dollar, aldus De Tijd.
In België is Kellanova vooral bekend om zijn chipsmerk Pringles, maar het heeft ook nog andere snackmerken in zijn portefeuille, waaronder Cheez-It (crackers) en Eggo (wafels). Vorig jaar scheurde het bedrijf zich af van moederbedrijf Kellogg en creëerde het een eigen entiteit. Daardoor steeg het aandeel van Kellanova met maar liefst 20%. Daarnaast investeert het bedrijf ook volop in zijn merken. Zo verbeterde het in juni nog het productieproces van zijn Pringles-fabriek in Mechelen dankzij de hulp van VR en reduceerde diezelfde fabriek eerder dit jaar zijn waterverbruik met 50%. Deze twee projecten maken deel uit van een grotere miljoeneninvestering van Kellanova Europa die onder meer moet helpen om de operationele efficiëntie te verbeteren en innovatie te stimuleren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?