Mars Belgium heeft onlangs zijn distributiemagazijn verhuisd naar de groene logistieke campus van DHL Supply Chain in Bornem. De overstap kadert in de duurzaamheidsstrategie van het voedingsbedrijf en zijn ambitieus programma ‘Sustainable in a Generation’.

Mars Belgium is actief in de marktsegmenten chocolade petcare en voeding (rijst, tarwe, pasta en sauzen) onder een aantal bekende merken als Whiskas, Pedigree, Sheba, Cesar, M&M’s, Twix, Snickers, Uncle Ben’s, Miracoli, Mars en vele andere. In België boekt de groep een omzet van bijna 300 miljoen euro met 277 medewerkers. Mars Belgium beschikt in ons land over twee sites: de hoofdzetel in Sint-Stevens-Woluwe, die ook de thuishaven is van drie internationale hubs, en Mars Food Olen, de productievestiging voor de Uncle Ben’s rijst in Olen. 

De distributie in België en Luxemburg wordt sinds kort gedaan vanuit een gloednieuw logistiek gebouw van 21.000 m² in Bornem, nabij Boom. Dat is gelegen op de recente aangelegde ecologische campus van DHL Supply Chain. Eerder gebeurde de distributie (sinds 2006) vanuit Tisselt (Willebroek), met dezelfde logistieke partner.

Eén generatie

Twee jaar geleden besloot DHL Supply Chain zijn magazijnen in Grimbergen, Tisselt en Willebroek te verhuizen naar Bornem om daar de distributieplatforms te concentreren. Door de logistiek van meerdere klanten op één efficiënt en milieuvriendelijk platform, kan de logistieke dienstverlener horizontale samenwerking tussen bedrijven in de sector van FMCG en retail creëren. Die samenwerking maakt het mogelijk om onder andere de ecologische voetafdruk van de distributie kan verminderd worden. Ook de nieuwe gebouwen zelf zijn ontworpen om een zo duurzaam mogelijke logistiek op te zetten. Mars Belgium speelt in het kader van dit duurzaamheidsprogramma een prominente rol.

“We willen niet alleen begaan zijn met onze groei, maar ook met de impact van onze business op het klimaat. Vandaar het belang om, samen met gelijkgestemde partners, duurzaam te ondernemen met respect voor het milieu en de mensen,” aldus Annick Serré, Supply Chain Director bij Mars Belgium.

De groep heeft als doelstelling om al haar kantoren en fabrieken ‘Sustainable in a Generation’ te maken. Tegen 2040, de tijd van een generatie, wil zij het gebruik van fossiele brandstoffen en de uitstoot van broeikasgassen tot nul herleiden. Ook de impact op het water- en afvalverbruik moet verminderen. “Dit ecologische distributiecentrum in Bornem is voor ons de meest geschikte locatie om naar deze doelstelling toe te werken. Dankzij dit uniek energiezuinige gebouw en het feit dat we hier aan co-loading doen, kunnen we onze CO2-uitstoot alvast met 50% verminderen,” legt Serré uit. 

Co-loading

Door het feit dat op de ecologische campus van DHL Supply Chain samengewerkt kan worden met bedrijven die eenzelfde duurzaamheidsdoel nastreven, wordt co-loading vergemakkelijkt. Het bundelen van vrachten van meerdere opdrachtgevers maakt het mogelijk om de vrachtwagens beter te vullen en het aantal ‘lege’ kilometers te verminderen. “Co-loading zorgt mee voor kleinere ecologische voetafdruk van het uitgaande transport. Hierdoor kunnen vrachtwagens beter gevuld worden en moet er minder over en weer worden gereden naar de gemeenschappelijke verdeelpunten in de markt. Dit betekent minder vrachtwagens op de weg, minder kilometers die gereden worden en bijgevolg ook minder uitstoot,”benadrukt Serré. 

Volgens haar biedt de ligging van dit distributiecentrum vlak aan het kanaal Antwerpen-Brussel en aan de spoorweg duurzame mogelijkheden voor de toekomst. “Gezien vandaag enkel de thuismarkt wordt aangedaan, is dit momenteel nog niet aan de orde, maar er liggen veel mogelijkheden voor multimodaal transport open,” legt ze uit.

Milieuvriendelijk magazijn

Ook het nieuwe magazijn zelf zorgt voor een aanzienlijke verlaging van de CO2-emissies. Een aanzienlijk deel van de groene stroom is afkomstig van de 36.000 m² zonnepanelen die op de site werden geplaatst. Er wordt tevens gebruik gemaakt van optimale isolatie en een intelligent verwarmingssysteem op basis van communicerende thermostaten waardoor er tot 40% minder gas wordt verbruikt. Bovendien worden de paletten zo kort mogelijk op elkaar gestapeld zodat er zo weinig mogelijk lucht tussen kan en waardoor er opnieuw minder moet verwarmd worden. Overal wordt er gebruik gemaakt van intelligente LED-verlichting die aangaat zodra er beweging is en dooft wanneer er niemand is. 

Er werd tevens geïnvesteerd in het allernieuwste energiezuinige rollend materieel dat bovendien ook uitgerust is met innovatieve technologie gericht op de veiligheid van de medewerkers. Overal in het magazijn staan zgn. afvaleilandjes met containers waarin al het afval wordt gesorteerd. “Karton, folie, hout, glas en restafval gaan naar een afvalverwerkingsbedrijf in de buurt waar alles wordt herwerkt tot nieuwe grondstoffen. Liefst 99% van al het afval wordt gerecycleerd,” zo zegt Serré. Tevens wordt het regenwater wordt opgevangen in een grote tank, gezuiverd en in het DC hergebruikt. 

Sociale integratie 

Naast de 45 medewerkers van DHL Supply Chain die voor Mars actief zijn in het magazijn, werken er ook 42 medewerkers afkomstig van een ‘maatwerkbedrijf’ (beschutte werkplaats). In piekmomenten kan hun aantal oplopen tot 60. Zij staan in voor de co-packing van de producten. 

“Mars Belgium vindt het belangrijk dat mensen met verminderde kansen op de arbeidsmarkt ook kunnen doorstromen naar gewone bedrijven,” aldus Serré nog.

Ook sociale integratie is een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de onderneming. “Op deze groene campus klopt het hele plaatje wat betreft duurzaamheid. We willen als Mars Belgium immers trots kunnen zijn op onze groei en iets teruggeven aan de omgeving waarin we opereren. Net zoals de bijen uit de bijenkorven die op de site in Bornem staan. In ruil voor hun honing zorgen zij voor de bevruchting van de fauna en flora en verhogen ze op die manier de biodiversiteit. Het is ook dit principe van wederkerigheid dat we willen hanteren bij het uitoefenen van onze activiteiten,” aldus Annick Serré tot slot.