- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De directie van winkelketens Smatch en Match wil 16 winkels sluiten. Of de twee winkels daarmee uit de penarie geholpen zijn, is afwachten, maar directielid Laurent Vanden Brande ziet het positief in. “We weten dat we een imagoprobleem hebben. We gaan daar stevig in investeren."
Om Smatch en Match terug rendabel te maken, moet er gesneden en gesnoeid worden: dat is de boodschap van de directie vandaag. Met de mogelijke sluiting van 16 winkels en het mogelijke ontslag van 210 werknemers wordt er meteen stevig ingegrepen. “Het was geen optie om niets te doen, dat hebben we vandaag ook meegedeeld aan het personeel en de sociale partners. Al sinds 2013 stapelen de verliezen zich op”, zegt directielid Laurent Vanden Brande. “Het is duidelijk dat de retailmarkt heel erg aan het evolueren is. Daardoor moeten we ingrijpen. We hebben de analyse gemaakt van de rendabiliteit van ons winkelpark en ook een projectie voor de toekomst gemaakt. Op basis daarvan hebben we de intentie om 16 winkels te sluiten.”
Ik denk niet dat wij specifiek het slachtoffer zijn van die situatie. We zitten in een markt die consolideert, dat is een gegeven waar alle supermarkten mee te maken krijgen. We zijn niet de enigen die moeilijkheden hebben.
Registreren neemt slechts enkele minuten in beslag, daarna:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?