Wonderfood 2024
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Wonderfood 2024
Dit weekend vond het Delhaize Food Festival plaats in Brussels Expo. Meer dan 10.000 deelnemers werden verwelkomd in een ruimte van 11.000 vierkante meter voor een weekend vol ontdekkingen en proeverijen onder de vlag van Wonderfood.
Het was een primeur. Een festival op deze schaal, georganiseerd door een Belgische retailer en met een groot aantal merken. Tijdens het Wonderfood festival konden de bezoekers van Brussels Expo 120 workshops, 54 proefstanden, culinaire spelletjes en live concerten bijwonen tijdens het weekend van 20 en 21 april 2024. De aangeboden activiteiten waren bedoeld om alle gezinsleden aan te spreken. Als er één ding is dat opvalt aan dit weekend, dan is het wel de familiale sfeer waarin Delhaize erin slaagde om zowel merken als gezinnen te verenigen. Silvie Vanhout, managing partner bij Gondola, vertelt ons wat ze van de ervaring vond: "Het is als een proeverij in een winkel georganiseerd door Delhaize. Het verschil is dat het niet in een winkel is en dat het met veel consumenten tegelijk is".
Er waren ook een aantal merken aanwezig. Onder hen de officiële sponsors van het evenement: Alpro, Nescafé, Fever-Tree, Bertagni en AB InBev. Ook andere merken konden hun producten presenteren, zoals Gigi Gelato, Kikkoman en Farm Brothers. Een van onze collega's vertelt ons dat Products & Brands dankzij dit evenement 420 inschrijvingen in De Smaakclub heeft kunnen realiseren, een aantal dat normaal gesproken niet mogelijk zou zijn met proeverijen in de winkel.
Het hele concept is indrukwekkend. Tot nu toe hadden we nog nooit een evenement van deze omvang gezien, gewijd aan consumenten. Een retailer die merken uitnodigt met veel stands, gezonde voeding, duurzame...
Bij de ingang van het evenement ontving elke groep deelnemers een gouden munt, die ze konden inwisselen voor de goodiebag, die ze zelf konden vullen met 10 producten uit een selectie. De waarde van deze goodiebag wordt door Delhaize geschat op 25 euro. Deelnemers met een Super Plus-kaart konden ook deelnemen aan spelletjes waarbij ze punten konden winnen die ze dan konden omzetten in punten op hun klantenkaart. De toegang kostte 12,50 euro en was gratis voor kinderen jonger dan 12 jaar.
Naast de stands werden de deelnemers omringd door panels met uitleg en informatie over gezonde en duurzame voeding. Delhaize organiseerde ook 5 workshops die elk focusten op een ander deel van de voedselwereld: de koelkast (wist je dat groenten niet in de onderste bak van de koelkast moeten, maar in de bovenste?), de voorraadkast, de tuin, de oven en de vuilnisbak. Deze laatste werd georganiseerd door Fostplus en was bedoeld om deelnemers de verschillende recyclingprocessen te laten zien waar we ons in ons dagelijks leven bewust van moeten zijn. Deze workshops boden leuke inhoud en activiteiten voor zowel kinderen als volwassenen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?