Retailers geven online meer promoties dan voor de crisis. Op die manier generen ze meer traffiek en kunnen ze hun stock uit de fysieke winkels wegwerken. Extreme promoties worden echter wel vermeden, omdat die enkel de marges in gevaar brengen, zo klinkt het bij LolaLiza.

20%,30% en soms zelfs 50%...online regent het kortingen. Nu klanten door de coronacrisis niet meer naar de fysieke winkel kunnen om kleren of schoenen te kopen, moeten ze wel online hun gading vinden. En daar spelen e-tailers handig op in. Zo blijkt uit een korte zoektocht op het internet dat verschillende mode- en schoenenwinkels tal van kortingen aanbieden. “Het klopt dat we door de crisis online nu meer promoties aanbieden dan anders”, bevestigt Wouter Torfs, CEO van Schoenen Torfs, aan Gondola. “Nu de winkels gesloten zijn, proberen we onze webshop volop onder de aandacht te brengen en zo meer trafiek te genereren.” Al hoeft dat volgens hem niet altijd met extreme promoties. Zo loopt er bij Torfs momenteel een actief van 10% korting. “We willen trouwens niet alleen onze klanten korting bieden, maar tegelijk ook ons steentje bijdragen aan de crisis. Zo loopt er nu een actie waarbij 10% korting rechtstreeks naar de klant gaat en 5% van onze omzet van die week geschonken wordt aan het kinderarmoedefonds.”

Dat webshops nu meer publiek aantrekken, merken ze ook bij Torfs. “Onze online omzet ligt minstens 3 keer zo hoog dan vorig jaar. Al komt dat natuurlijk niet zomaar. We zetten nu extra in op social media, maar evengoed op acties op radio en tv. Zo doen we bijvoorbeeld ook webinars zoals die van Gondola Society Live.”  

Ook bij kledingketen LolaLiza beseffen ze maar al te goed het belang van online sales. “We proberen nu extra aanwezig te zijn op onze digitale kanalen, onder meer via social media, onze nieuwsbrieven, maar evengoed via advertenties. Daarnaast pakken we, naast de geplande kortingen, zoals onze mid-season sales die oplopen tot -40%, af en toe uit met meer flash sales. Op die manier hopen we meer trafiek te generen en onze stock van onze winkels weg te werken”, legt Veerle De Taeye, marketingmanager bij LolaLiza, uit.

En dat loont, zo blijkt, want de online omzet van LolaLiza is sinds de crisis verdubbelt. Toch benadrukt ze dat nu uitpakken met extreme promoties niet loont, aangezien dat enkel de marges in gevaar brengt. Af en toe promoties lanceren, kan daarentegen wel. “Om de online verkoop nog een extra boost te geven bieden we nu ook free delivery en free return aan”, voegt Veerle De Taeye er nog aan toe. “We zien echt dat mensen nu meer tijd hebben en dus gemakkelijker online shoppen. Daar moeten we volop gebruik van maken. Al mogen we niet vergeten dat de online omzet nooit de verkoop in onze fysieke winkels zal compenseren.”

“Zware promoties zorgen enkel voor kortetermijnwinst en merkerosie”

Toch zijn er ook bedrijven die er juist voor kiezen om bewust geen promoties te organiseren in deze moeilijke coronatijden. “We hebben er bewust voor gekozen om geen speciale promoties te organiseren tijdens deze coronacrisis”, verduidelijkt Katrien Vangrunderbeeck, woordvoerster bij JBC, ons. “We willen trouw blijven aan onze identiteit en aan onze doelgroep: families met kinderen. Daarom gaan we deze crisis niet aanwenden om meer omzet te draaien. Zware promoties zorgen trouwens enkel voor kortetermijnwinst en merkerosie. Daarom proberen we dit zo weinig mogelijk toe te passen.”

Op de website van JBC vinden klanten wel mid-season sales, maar dat is volgens de kledingketen business as usual. “Dit heeft niks te maken met de coronacrisis, want dat was gewoon een actie die al maanden gepland stond. Dat geldt ook voor onze huidige actie waarbij klanten 10% korting krijgen bij een aankoop van 60 euro”, vervolgt Katrien Vangrunderbeeck.

Hoewel JBC dus niet aan komt zetten met hoge promoties, probeert de Belgische keten wel op een andere manier klanten naar zijn website te lokken. “We proberen vooral trafiek te generen door klanten te inspireren. Niet alleen via onze collecties, maar ook bijvoorbeeld met acties als Whatthetiktok. We willen onze klanten thuis plezier laten beleven met hun kinderen en geven hen daarom leuke tips over wat ze kunnen doen met hun kroost .We willen er in deze moeilijke tijden zijn voor elke familie,” besluit Vangrunderbeeck.