De Belgische zuivelcoöperatie Milcobel heeft het voorbije jaar met positieve cijfers afgesloten. Het maakt 4,1 miljoen euro winst voor belastingen. Een jaar eerder dook het nog meer dan 10 miljoen euro in het verlies.

De financiële tabellen van Milcobel ogen opnieuw gezonder. Het behaalde een winst van 4,1 miljoen euro voor belastingen met een omzet die vergelijkbaar was met een jaar eerder: ongeveer 1,3 miljard euro. De positieve ommekeer wordt vooral gedreven door een verbetering in Milcobel Premium Ingredients, de B2B-tak van het bedrijf, dat mee kon surfen op de hausse in de internationale zuivelnoteringen. De consumententak ondervond volgens de coöperatieve in de eerste helft nog de impact van een moeizame SAP-introductie in 2023, maar herpakte zich daarna. Milcobel geeft daar geen concrete cijfers over. Het bedrijf heeft ook ingezet op kostenbesparing. In april vorig jaar kondigde Milcobel aan dat het 130 banen zou schrappen, een maand later stelde het met Peter Grugeon een nieuwe CEO aan.Het bedrijf kondigde daarna in december een fusie met FrieslandCampina aan. Daar zal dochteronderneming Ysco geen deel van uitmaken: die werd verkocht aan de Amerikaanse investeringsgroep Davidson Kempner. Die transactie werd in januari afgerond. De resultaten van Ysco zitten volledig in de resultaten voor 2024 verwerkt. Milcobel blijft in 2025 naar eigen zeggen inzetten op (kosten)efficiëntie, innovatie en waardecreatie binnen de internationale zuivelmarkt. De coöperatie verwacht de positieve impact van de reorganisatie en de verkoop van Ysco in de resultaten van 2025 te zien. Daarnaast wordt er actief gewerkt aan de voorbereidingen voor de geplande fusie met FrieslandCampina, die naar verwachting tegen eind 2025 zal worden afgerond.