Mondelez
- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Mondelez
Voor de derde keer dit jaar heeft Mondelez International zijn prognoses voor de omzet- en winstgroei verhoogd, zo maakte de Amerikaanse voedingsgigant woensdag bekend bij de publicatie van zijn kwartaalresultaten.
Dankzij een organische omzetgroei van 15,7% steeg de netto-omzet van Mondelez International (Toblerone, Oreo, Lu, Côte d'Or, enz.) in het derde kwartaal met 16,3% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Tussen juli en september bedroegen de netto-inkomsten van de Amerikaanse gigant 9,03 miljard dollar, volgens de resultaten die het bedrijf woensdag publiceerde. De volumes groeiden ook met een gezonde 3,8 procentpunten, ondanks een gemiddelde prijsstijging van 11,9 procentpunten. Tot slot steeg de aangepaste winst per aandeel voor de producent van chocoladerepen, koekjes en andere snacks met 16,7% (tegen constante wisselkoersen) tot 0,82 dollar.
"We hebben solide resultaten neergezet in het derde kwartaal (...) Alle regio's lieten een sterke omzetgroei zien en een dubbelcijferige groei van de winstgevendheid, ondersteund door goede volume- en mixprestaties," zei Mondelez CEO Dirk Van de Put. "We geloven dat het beste nog moet komen nu we onze portfolio versterken en opnieuw vormgeven, substantieel herinvesteren in onze iconische merken en doorgaan met het ontwikkelen van best-in-class capaciteiten op belangrijke gebieden zoals digitaal en verkoopgroeimanagement om ook in de komende jaren hoogwaardige, duurzame groei te realiseren." Als gevolg daarvan heeft het bedrijf zijn vooruitzichten voor 2023 als geheel verhoogd. Het verwacht nu een autonome groei van de netto-omzet tussen 14% en 15%, tegen 12% en meer eerder. De groei van de winst per aandeel (tegen constante wisselkoersen) is ook verhoogd naar ongeveer 16%, tegen 12% of meer eerder.
De laatste resultaten en vooruitzichten van Mondelez International weerspreken (voorlopig?) de vrees die onlangs door een aantal waarnemers in de sector is geuit over het effect van blockbuster eetlustremmers zoals Ozempic op de verkoop van fabrikanten van ongezonde voedingsproducten. Vooral de uitspraken van John Furner, CEO van supermarktketen Walmart, begin oktober zorgden voor opschudding. In een interview met Bloomberg beweerde de directeur "een lichte verandering" te hebben waargenomen in de consumptiegewoonten van mensen die dit soort medicijnen gebruiken. "We zien zeker een lichte verandering ten opzichte van de totale bevolking, we zien een lichte daling in de totale mand (...) Gewoon minder eenheden, een paar minder calorieën", zei hij.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?