iStock
- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
iStock
Na een opleving vorige maand is het consumentenvertrouwen teruggevallen naar het niveau van maart. Dat meldt de Nationale Bank. Het vertrouwensverlies deed zich voor in alle componenten van de indicator
De indicator van het consumentenvertrouwen van de Nationale Bank is in mei met drie punten gedaald tot -9, hetzelfde niveau als in maart. Ondertussen was de indicator in april gestegen tot -6. We moeten teruggaan tot januari om een slechtere score te vinden (-12). Het niveau van mei is echter nog steeds hoger dan de waarden die sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne vorig jaar zijn waargenomen - met uitzondering van april en februari 2023 (-8) - en is slechts iets lager dan het langetermijngemiddelde dat de Nationale Bank tussen 1990 en 2022 heeft opgetekend.
“De verzwakking kwam duidelijk tot uiting in de macro-economische componenten”, reageert de Nationale Bank. “Enerzijds werden de vooruitzichten voor de economische situatie neerwaarts bijgesteld, tot hun laagste peil sinds het begin van het jaar. Anderzijds is de vrees voor een opflakkering van de werkloosheid toegenomen, wat de gunstige ontwikkeling tijdens de vorige maand ongedaan maakte.” De bank voegt er nog aan toe dat gezinnen op persoonlijk vlak verwachten dat ze de komende maanden minder zullen sparen. “Ze zijn ook iets minder optimistisch over hun financiële situatie in de volgende twaalf maanden”, besluit de Nationale Bank.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?