- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
In Nederland is de prijzenoorlog in volle gang en beginnen de leveranciers te mopperen. Spadel, dat hier een marktaandeel van 40% heeft, is één van hen. Net als talrijke andere leverancier s heeft hij te lijden hebben gehad onder de reclameacties die het bedrijf verplichten onder de kostprijs te werken. Zo legt Marc du Bois, CEO van Spadel, het tenminste uit aan het Financieele Dagblad.
"Wij hebben ons plan voor de lancering van twee nieuwe formaten voor Spawater aan Nederland bekend gemaakt, namelijk de 2L fles Spa Reine en de 1L fles voor alle drie de smaken van Spa, die 1,5L fles gaat vervangen om beter te kunnen voldoen aan de behoeften van de consumenten. Deze nieuwe formaten worden geïntroduceerd met een fatsoenlijke prijs, gebaseerd op een realistisch prijsniveau", legt Jean-Benoît Schrans, directeur Communicatie bij Spadel, uit.
Volgens Marc du Bois zijn de energiekosten de laatste jaren met 50% gestegen. “De prijzen van vruchtensappen en suiker zijn tientallen procenten duurder geworden en ook het gebruik van duurzame verpakkingen blijft duur. Wij hebben die lasten weliswaar deels kunnen compenseren via diverse efficiencyverbeteringen, maar dat houdt een keer op…” aldus het commentaar van Marc du Bois aan de Nederlandse krant.
Spa weigert dus vanaf vandaag om de prijs van zijn nieuwe flessen te verlagen. “Wij moeten weer terug naar de normale verhoudingen. De nieuwe prijs is een gegeven en er valt niet over te marchanderen”, besluit de heer du Bois.
De door ons gecontacteerde verantwoordelijken van het merk hebben niets toe te voegen aan de woorden van de heer du Bois, maar benadrukken dat deze situatie zich alleen op de Nederlandse markt voordoet.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?