De Nederlandse boodschappendienst Stockon stopt ermee. De klanten hebben vandaag een bericht gekregen dat het bedrijf – waarin PostNL investeerde – de bezorgservice morgen al stopzet. Het is de initiatiefnemers niet gelukt om een nieuwe financiering rond te krijgen. De stekker gaat er na 13 maanden uit.

Stockon was een vrij unieke boodschappendienst, in die zin dat het een zogenaamde D2C-platform (Direct-to-Consumer) was. In dat concept worden producten rechtstreeks door de FMCG-producenten aan een distributiecentrum geleverd en van daaruit bezorgd. “De producent blijft de eigenaar en die bepaalt ook de prijs. Stockon is dus eigenlijk een soort marktplaats, met dit verschil dat de verschillende bestelde waren niet apart bij de consument worden geleverd. Wij bundelen ze in een distributiecentrum, van waaruit ze in heel Nederland worden bezorgd”, legde oprichter Stephan Bosman aan Gondola uit toen de dienst van start ging.

Een ander uniek aspect van Stockon is dat de klant geen boodschappenlijstjes gebruikte, maar dat hij of zij éénmalig een ‘digitale voorraadkast’ aanlegde via een app. De app bood met andere woorden een soort abonnement aan op een leverservice van veelgebruikte dagelijkse boodschappen. De leveringen werden om de twee weken georganiseerd. Stockon gebruikte de producten van Boni, van de Colruyt Group, als huismerk.

Twitterpagina van Stockon

PostNL

Bij de aanvang bestond het aanbod uit veelgebruikte dagelijkse boodschappen: 2.000 verschillende producten (SKU’s), waarvan zo’n 300 à 400 van Boni. Medio 2018 werden een aantal verse producten aan het assortiment toegevoegd.

De logistiek werd vanuit een distributiecentrum van PostNL in Barendrecht verzorgd. Het Nederlandse postbedrijf is overigens een van de aandeelhouders in de start-up. Stockon werd dan ook soms beschreven als een PostNL-spinoff.

De stekker eruit

Nu wordt de stekker eruit getrokken. “We kijken terug op een enorm mooi jaar en we hopen dat we je leven een stukje gemakkelijker hebben gemaakt met onze service. We balen er enorm van dat hier nu een einde aan komt. (...) We zullen de komende tijd bekijken of het mogelijk is om onze service weer opnieuw te starten”, meldt het bericht aan de klanten.

Stockon moet ermee stoppen omdat de tweede financieringsronde – die eigenlijk al eind vorig jaar afgesloten moest worden – niet lukte. Waarom het bedrijf er niet in slaagde te groeien, konden we niet vernemen. Maar dat het maar een zeer matig succes was, bleek uit cijfers die RTLZ in oktober vorig jaar meldde. Op Android was Stockon toen 50.000 keer gedownload, Picnic en Jumbo meer dan 500.000 keer en de Appie-app van Albert Heijn zelfs 1 miljoen keer. Vooral de vergelijking Stockon/Picnic is relevant: Stockon leverde overal in Nederland, Picnic slechts in een aantal stedelijke gebieden van Nederland.