- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Giny Boer wordt de nieuwe topvrouw bij de Europese tak van C&A. De Nederlandse vervangt vanaf 1 januari 2021 Edward Brenninkmeijer, een lid van de eigenaarsfamilie van C&A. Dat meldt De Tijd.
Modeketen C&A vervrouwelijkt haar Europese top. Vanaf 1 januari 2021 treedt Ginny Boer officieel aan als nieuwe CEO voor C&A Europa. Daarmee volgt ze Edward Brenninkmeijer, lid van de oprichtersfamilie van C&A, op die sinds maart 2019 CEO was bij de kledingketen en tegelijk aan het hoofd stond van moedermaatschappij C&A AG. Hij zal voortaan zetelen in de raad van bestuur van die holding. In afwachting van haar officiële aanstelling in januari, wordt Ginny Boer vanaf midden september al ingewerkt bij de keten. De Nederlandse is geen onbekende. Ze werkte 20 jaar voor de Zweedse meubelketen IKEA, waar ze in 1999 begon als winkelmanager voor de vestiging in Delft. Later bekleedde ze ook talrijke managementfuncties.
Naast een nieuwe CEO zijn er nog verschuivingen bij C&A. Zo zal de Duitse Birgit Kretschmer de rol van CFO op zich nemen. Zij vervangt van Ralf Senden die het bedrijf verlaat. Eric Andrew Brenninkmeijer neemt het management van de Europese winkels over en blijft CEO van C&A Duitsland.
Dat de kledingketen deze veranderingen doorvoert is opvallend. C&A heeft enkele rake klappen gekregen van de coronacrisis, waardoor de omzet waarschijnlijk met dubbele cijfers zal dalen. Niet alleen de verplichte winkelsluitingen, maar ook grote orders die werden afgezegd door toeleveranciers in Bangladesh zorgden voor moeilijkheden. Daarnaast verkocht de keten ook zijn Mexicaanse afdeling aan branchegenoot Grupo Axo, al moet die deal nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.
Ondanks de moeilijkheden blijft de Brenninkmeijer-familie positief. “We hebben de basis gelegd om weer te kunnen groeien en we hebben de coronacrisis doorstaan. Onze online tak groeit, de klanten komen terug naar onze winkels en we nemen weer mensen aan," besluit Edward Brenninkmeijer in De Tijd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?