- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het Zwitserse voedingsbedrijf Nestlé AG is nog steeds met voorsprong de wereldwijde nummer één in FMCG. Nestlé prijkt bovenaan de top 50 van adviesbureau OC&C Consulting.
Met een omzet van 98,4 miljard dollar (73,8 miljard euro)in 2012 laat Nestlé de concurrentie ver achter zich. Procter & Gamble en Unilever, respectievelijk de nummers twee en drie, stranden op respectievelijk 83,7 miljard dollar (62,74 miljard euro)en 66 miljard dollar (49,5 miljard euro). Het enige Belgische bedrijf in de lijst is AB InBev. De brouwer staat met een omzet van 39,8 miljard dollar (29,8 miljard euro) op de zesde plaats.
Unilever, Pernod Ricard, Estée Lauder zijn dit jaar de stijgers in de ranking. P&G, Kimberley Clarck en Imperial Tobacco worden door OC&C bij de “verliezers” gerekend. Zij slaagden er niet in verder te groeien. Kleine kanttekening bij het onderzoek: sectorreuzen als Mars Inc, Ferrero, Cargill en Groupe Lactalis zijn niet opgenomen in de FMCG-top omdat van hen geen jaarrapport, of vergelijkbare data beschikbaar waren. Bekijk hier de volledige top 50.
Europese groei beperktVerder stelt OC&C vast dat de groei in de ontwikkelde landen en markten moeilijk blijft. Maar 11% van de wereldwijde groei van de vijftig grootste voedingsgroepen werd vorig jaar in Europa gerealiseerd.Daarom investeren steeds meer producenten in groeilanden. Zo zijn al 29 bedrijven uit de top 50 aanwezig in Afrika.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?