E-commerce is ook het afgelopen jaar weer sterk gegroeid in ons land. De online uitgaven van de Belgische consument stegen met 10%, waardoor er in totaal net geen 9,1 miljard euro online gespendeerd werd in 2016. Een absoluut record.
Online shopping zet een topprestatie neer in 2016, zo blijkt uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline.
Uit het onderzoek blijkt dat het afgelopen jaar 8,4 miljoen Belgen iets online gekocht hebben gedaan, goed voor een totaal van 85 miljoen internetaankopen.
Er werd nog nooit zo veel online gespendeerd als in 2016. Een stijging van 10% tegenover 2015, zorgt voor een uitzonderlijk sterk resultaat van bijna 9,1 miljard euro online uitgaven. In het laatste kwartaal van vorig jaar was de groei met 12% zelfs nog sterker. De Belgische e-commerce boekte in de laatste maanden van 2016 een omzet van 2,42 miljard euro.
Het belang van online winkelen neemt ook toe. In 2016 werd 16% van alle uitgaven online gespendeerd versus 14% in 2015. Ondertussen gebeurt al 8% van alle uitgaven aan producten en maar liefst 63% van de bestedingen aan de diensten online.
De populairste categorie in 2016 was overduidelijk “vliegtuigtickets en accommodatie (niet in pakket)” met 85% van de uitgaven binnen deze categorie die online gebeuren. aankopen. Op een tweede plaats staat “tickets voor attracties en events” met 74% van de uitgaven die online gespendeerd worden. En de top 3 wordt afgesloten met 66% van de bestedingen aan “pakketreizen” die online uitgegeven worden.
Food en speelgoed groeien
De sterkste online stijger in 2016 was food en near-food. De online verkoop van voeding steeg met 135%. Volgens de BeCommerce Market Monitor zorgt dit ervoor dat ondertussen al 1,1% van alle bestedingen in voeding online gebeurt. Dat het aandeel van e-commerce in de wereld van food retail alleen maar zal toenemen, hebben de Belgische supermarktketens ook begrepen. Het afgelopen jaar breidden zowel Delhaize, Colruyt als Carrefour hun online diensten uit om in te spelen op deze groei.
Speelgoed was in het vierde kwartaal een populaire categorie waarbij maar liefst 29% van alle uitgaven binnen speelgoed online plaatsvonden (versus 22% in het derde kwartaal van 2016 en 24% in het vierde kwartaal in 2015). De stijging in deze periode is te verklaren door Sinterklaas en de eindejaarsperiode, traditioneel een periode waarin meer speelgoed gekocht wordt. En steeds vaker dus ook online. In het volledige jaar werd er 137 miljoen euro online gespendeerd aan speelgoed. Meer dan de helft, 79 miljoen euro, werd uitgegeven in dit laatste kwartaal van 2016.
Vooral Vlaanderen
Vooral in Vlaanderen neemt de populariteit van online winkelen steeds toe. Er werd bijna 5,5 miljard euro online gespendeerd in 2016, een stijging van 12%. In Wallonië werd er 3,6 miljard uitgegeven aan online aankopen, een toename van 7%. De sterkere online groei in Vlaanderen zou deels te verklaren zijn door het feit dat veel grote Nederlandse e-spelers (zoals Coolblue en Bol.com) erg actief zijn op de Vlaamse markt.