Vanaf morgen treden de nieuwe Europese privacyregels officieel in werking en dat zorgt voor de nodige rondslomp bij retailers. Langere rekeningen aan de kassa, extra mails om klanten op de hoogte te brengen van de wijzigingen en vooral meer werk om alle gegevensaanpassingen door te voeren. Dat meldt De Tijd.

Morgen is het eindelijk zover. De nieuwe Europese privacyregels, ofwel General Data Protection Regulation (GDPR), worden officieel van kracht. Vanaf dan zullen klanten meer inspraak krijgen in hun persoonlijke data die winkels verzamelen. Ze kunnen immers opvolgen over welke gegevens de winkels beschikken en kunnen die ook zelf aanpassen of verwijderen. Ondertussen hebben retailers twee jaar de tijd gehad om te voldoen aan de nieuwe regels. Op zich komen ze dus niet voor verrassingen te staan, al brengen de nieuwe regels wel de nodige rondslomp met zich mee. Retailers moeten immers meer tijd investeren in het beheer van hun klantendata en ze moeten klanten ook voldoende informeren over wat er precies gebeurt met hun gegevens, klinkt het bij De Tijd.

Om tegemoet te komen aan de nieuwe GDPR-regels kiezen verschillende retailers, waaronder bol.com en Colruyt, ervoor om klanten zelf hun eigen gegevens te laten aanpassen, aldus de Vlaamse krant. Op die manier kan de nodige tijd bespaard worden. Als klanten echter willen weten welke informatie over hen wordt bijgehouden, moeten medewerkers bij Carrefour bijvoorbeeld manueel controleren of de gegevens niet in andere databanken staan, vertelt woordvoerder Baptiste Van Outryve. Dat proces zou in de toekomst wel versneld worden, liet hij aan De Tijd weten. 

Naast het aanpassen van de persoonlijke gegevens, willen retailers, waaronder Carrefour en Colruyt, de privacy van hun klanten ook garanderen door bepaalde databanken van elkaar te scheiden. Door de databank met persoonlijke gegevens bijvoorbeeld te scheiden van de databank met de aankoopgegevens, kunnen Carrefour-medewerkers niet weten wie wat heeft gekocht, legt Van Outryve uit aan De Tijd. Al worden de verschillende databanken wel nog steeds aan elkaar gekoppeld via de computer zodat klanten persoonlijke promoties blijven ontvangen, voegt hij er nog aan toe.

Toch zijn het niet alleen de retailers die hinder ondervinden. Consumenten wiens e-mailadres niet gekoppeld is aan hun klantenkaart, krijgen de laatste tijd wel erg lange rekeningen bij hun winkelbezoek. Retailers kunnen de klanten immers niet inlichten via mail en daarom is er dus maar één oplossing: de rekening. Bij Carrefour krijgen klanten 3 keer een boodschap over het nieuwe privacybeleid op hun rekening te zien, klinkt het bij De Tijd. “We gaan die klanten de derde keer expliciet op ons privacybeleid wijzen. Dat zal wellicht gebeuren via onze winkelbedienden of via het scherm aan de kassa”, vertelt Van Outryve aan de krant.

Impact op de retailsector

Dat de nieuwe privacyregels morgen van kracht worden, verontrust sommige retailers, aangezien ze vrezen dat klanten door de wijzigingen hun persoonlijke gegevens minder snel zullen vrijgegeven. En net die gegevens zijn erg belangrijk. Niet alleen kunnen retailers dankzij die data persoonlijke promoties naar klanten sturen, maar kunnen die data de consument online ook naar het juiste product loodsen, aangezien de gegevens de plaats innemen van de klassieke verkoper, legt Marjolein Verkerk van bol.com uit aan De Tijd. Daarnaast worden de data bijvoorbeeld ook gebruikt om te bepalen welke nieuwe producten er worden aangekocht of waar er nieuwe winkels moeten komen, aldus de krant. De nieuwe privacyregels hebben dus zeker een impact op de retail, al is het voorlopig nog afwachten hoe groot dat zal worden.