Deze week is in Nederland de boodschappendienst Stockon van start gegaan. Het nieuwe eraan is, dat het een zogenaamde D2C-platform is (Direct-to-Consumer). De producten worden rechtstreeks door de FMCG-producenten aan een distributiecentrum van PostNL geleverd en over heel Nederland bezorgd. PostNL is overigens een van de aandeelhouders in de start-up. Het huismerk is Boni, van de Colruyt-groep.
“D2C betekent dat wij geen producten inkopen. De producent blijft de eigenaar en die bepaalt ook de prijs. Stockon is dus eigenlijk een soort marktplaats, met dit verschil dat de verschillende bestelde waren niet apart bij de consument worden geleverd. Wij bundelen ze in een distributiecentrum, van waaruit ze in heel Nederland worden bezorgd”, zegt mede-oprichter Stephan Bosman.
Het concept van Stockon – dat in de testfase Stock-it werd genaamd - is dat de klant geen boodschappenlijstjes meer gebruikt, maar dat hij of zij éénmalig een ‘digitale voorraadkast’ aanlegt via een app. Daarin staan veelgebruikte dagelijkse boodschappen. “Voorlopig hebben we 2.000 SKU’s in het assortiment. Dat zijn hoofdzakelijk houdbare voeding en drogisterij. De verhouding is vandaag ongeveer 60/40”, voegt hij toe.
Huismerk van Colruyt
“Die producten zijn vooral A-merken, maar wij wilden ook graag een huismerk hebben. Wij vonden het nuttig om ook goedkopere en kwalitatieve alternatieve producten aan te bieden. Zo hebben we Colruyt benaderd om Boni-producten op te nemen in het assortiment. Van de 2.000 SKU’s zijn er vandaag al zo’n 300 à 400 van Boni”, zegt Bosman.
Dat assortiment zal gevoelig uitgebreid worden. “We vonden het beter om met een beperkt aantal producten te beginnen, omdat Stockon van meet af aan heel Nederland kan bedienen. Het model moet dus eerst met PostNL verder uitgetest worden. Maar het is de bedoeling dat we zullen uitbreiden naar verse producten zoals melk en yoghurt, en naar producten die de klanten in huis willen hebben. Dat kunnen ze via de app melden. Met de tijd zullen we een beter zicht hebben op hun digitale voorraadkast en in functie daarvan contact opnemen met de producenten”, benadrukt Bosman.
De app biedt een soort abonnement op een leverservice van veelgebruikte dagelijkse boodschappen. Elke twee weken is er een levering. De klant kan die via de app pauzeren of aanpassen. Vóór iedere levering doet de app een suggestie over welke producten aangevuld moeten worden, gebaseerd op verbruik, gezinssamenstelling en persoonlijke voorkeuren. Volgens Bosman leert de app van het verbruik, waardoor de klant nooit meer zonder dagdagelijkse producten hoeft te zitten.
PostNL als partner
De thuisleveringen gebeuren vanuit een fulfilmentcentrum van PostNL. Die verzorgt ook de last mile. Stockon bezorgt gratis door heel Nederland en zonder minimum orderbedrag (of op een moment dat de klant beter uitkomt vanaf een besteding van 25 euro).
De logistiek partner is dus PostNL. Die is overigens medeaandeelhouder in de start-up, samen met het management. “Ze hebben inderdaad de eerste funding aangebracht opdat wij het concept konden uitwerken. Als we een fase verder staan en we een tweede financieringsronde nodig hebben, dan staan we eventueel open voor funding door derden”, zegt Bosman.
België
Dat PostNL nadrukkelijk in België aanwezig is, betekent nog niet dat Stockon op korte termijn ook in ons land actief wordt. “Vanuit hun logistieke kracht zou dat tot de mogelijkheden behoren, maar we willen ons model eerst in Nederland verder uitbouwen en verstevigen. We willen met andere woorden eerst zien hoe het in Nederland loopt en dan pas beslissen of we naar België uitbreiden. Daarover zullen we tegen het einde van het jaar over nadenken. Overigens: het D2C-concept is zo innovatief, dat we het ook in andere Europese landen kunnen toepassen”, zegt Bosman tot slot.