Eén simpele boodschap overtuigt Jumbo-klanten om online biologisch te kopen, blijkt uit een test die de supermarkt uitvoerde. “Bio, onbespoten schil”, zet een derde van de online klanten aan om een biologisch product aan te klikken. 10% koopt vervolgens ook biologisch.`

In het voorbije jaar zette Jumbo samen met Bionext, de sectorfederatie van Nederlandse biologische landbouwers, een test op om de online consumptie van biologische producten te stimuleren. Dat gebeurde via vier ‘nudges’ om online klanten richting biologische consumptie te sturen. “Door de inzet van online banners, een suggestief boodschappenlijstje met biologische opties, biologische zoeksuggesties en de toevoeging van een zin onder biologische producten, wist Jumbo de keuze voor biologisch te stimuleren”, zo meldt Bionext op zijn website. 28% van de online-klanten klikt vaker op biologische producten door het zinnetje ‘Bio, onbespoten schil’. Vervolgens kiest ook 33% van de klanten vaker om de biologische producten toe te voegen aan zijn mandje. In totaal hebben 10% van de klanten vaker het biologische alternatief toegevoegd aan hun mandje in de webshop van de supermarkt. De nudging moet Jumbo helpen om in 2026 minimaal 8% en in 2027 minimaal 10% biologische aardappelen, groenten en fruit te verkopen. “We zien het positieve effect van de nudges en zullen daarom ‘biologisch’ regelmatig blijven aanprijzen via de zoekbalk. Ook blijven we regelmatig het inspiratielijstje op de homepage vertonen. Daarnaast verkennen we hoe we de USP’s op productkaartjes voor een breder assortiment kunnen toepassen. Zo kunnen we biologische producten meer zichtbaarheid geven en een duurzame keuze blijvend stimuleren”, zegt Ton van den Hoek, manager AGF bij Jumbo. Eerder bleek al dat nudging ook de verkoop van vegetarische maaltijden bij Carrefour doet stijgen. Het plaatsen van plantaardige eiwitproducten in het schap naast maaltijdkits leidde daar tot een stijging van de verkoop van beide soorten producten.