- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Omzetdaling voor Ahold
Supermarktconcern Ahold (Albert Heijn, bol.com) heeft zijn omzet in het vierde kwartaal van 2013 zien dalen tot 7,5 miljard euro. De daling bedroeg 4,2%, maar kwam tegen constante wisselkoersen uit op 1,1%. Het bedrijf kondigt meteen veranderingen aan in zijn organisatie: Ahold Europe verdwijnt, en Sander van der Laan (COO Ahold Europa) zal als hoofd van Albert Heijn rechtstreeks rapporteren aan Dick Boer (CEO Ahold).
Over heel 2013 bedroeg de omzet van Ahold 32,6 miljard euro, een daling van 0,2% (+2% met de effecten van wisselkoersen). Vooral in de Verenigde Staten deed Ahold het slecht met 2,1% minder omzet. In thuisland Nederland bleven de inkomsten stabiel en bleef het supermarktconcern hangen op 0,7% groei, die voornamelijk van de online winkels bol.com en albert.nl komen. De marktomstandigheden zijn volgens het bedrijf "uitdagend".
Ondanks de omzetdaling, zegt Ahold wel nog altijd tevreden te zijn over de 19 Albert Heijn-winkels in België.
Carrefour groeit verder
Voor het Franse Carrefour was het vierde kwartaal beter. De groep tekent een organische groei van 3,2% op, en gaat er ook in België 1,5% op vooruit.
Carrefour boekte in het vierde kwartaal van 2013 een omzet van 22,2 miljard euro, een daling van 1,5%. Zonder kalenderinvloeden en de benzineverkoop en tegen constante wisselkoersen was er echter een organische groei van 3,2%.In thuisland Frankrijk nam de omzet met 1,7% toe, en gingen alle winkelformaten erop vooruit: zowel de hypermarkten (+1,7%), de supermarkten (+1,8%), als de buurtformules (+4,6%) tekenen groeicijfers op.
Internationaal (uitgezonderd Frankrijk) groeide de omzet 4,2% (organiscg, 4,1% tegen constante wisselkoersen). In Europa bleef de verkoop stabiel, met een lichte daling van 0,4%. De Belgische afdeling van Carrefour groeide 1,1%, maar in Italië (-5,8%) ging het Carrefour minder goed af, vooral wegens het slechte economische klimaat. Verder doet Carrefour het goed in Brazilië(+6,8%) en Argentinië (+32,3%). In Azië was er een minieme groei van 0,7%.
Over heel 2013 groeide de omzet van Carrefour 2,5% (organisch), waarbij vooral Latijns-Amerika de uitschieter is met +12,6%. Ook in Frankrijk was het een goed jaar (+1,3%), maar voor de rest van Europa kleurt 2013 minder positief (-2,6%).
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?