- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold, het Nederlandse concern boven de Albert Heijn-supermarkten, heeft zijn omzet in het tweede kwartaal met 3% groeien. In Nederland en België was dat zelfs 5,6%. De verkoop van het Zweedse ICA weegt echter op de nettowinst, die 17% daalde.
De netto-omzet van Ahold kwam uit op €7,8 miljard in het tweede kwartaal. Dat is (tegen constante wisselkoersen) 3% meer dan het tweede kwartaal van 2012. In Nederland (waar Ahold België bijrekent) steeg de netto-omzet met 5,6% tot €2,7 miljard dankzij de uitbreiding van Albert Heijn in België en overnames van C1000-winkels in Nederland. Het succes van de online-activiteiten (bol.com, Albert.nl) heeft daar zeker ook aan bijgedragen. Het groeitempo daarvan ligt rond de 15 tot 20% en kan volgens topman Dick Boer nog jaren aanhouden.
In de VS groeide de omzet met een bescheiden 2%. Dick Boer benadrukt wel dat Ahold marktaandeel wint in haar belangrijkste markten (Nederland en Amerika). In Tsjechië en Slowakije daalt de omzet dan weer met 5% (tot 367 miljoen). Ondanks de lichte groei, viel de nettowinst 17,3% (of € 43 miljoen) lager uit dan vorig jaar. “De daling hangt samen met de verkoop van ICA, dat vorig jaar € 27 miljoen bijdroeg”, klinkt het. Ook de verhoogde pensioenlasten in de VS wegen op het resultaat van Ahold.
Voor de rest van het jaar blijft Dick Boer terughoudend. “De klant blijft naar verwachting op zijn uitgaven letten en de volumes staan in het huidige economische klimaat alsnog onder druk”.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?