Het gaat slecht met de schoenenbranche in Nederland: de verkopen stagneren, het aantal vestigingen loopt jaarlijks terug en een steeds groter deel van de verkopen gaat via het internetkanaal. Meer dan een kwart van de schoenen worden er nu online verkocht, stelt ABN Amro vast in zijn jongste  ‘Stand van de Retail’-rapport. Volgens de onderzoekers zijn samenwerkingen met kledingwinkels en branchegenoten nodig om zich te onderscheiden.

Begin 2012 waren er nog 3.470 schoenenwinkels in Nederland. Dat aantal is sindsdien met ruim duizend verminderd. Daarvoor zijn twee grote redenen. Ten eerste kopen de Nederlandse consumenten steeds vaker hun schoenen online. Het online aandeel van schoenenaankopen is tussen 2016 en 2018 van 21% naar 26% gestegen. Ten tweede ondervinden schoenenwinkels meer concurrentie van branchevreemde partijen, zoals kledingwinkels. Grote kledingretailers als Primark, H&M en Zara hebben ook schoenen in hun assortiment opgenomen en verkopen die voor een lage prijs. Zo is 9% van de totale omzet van H&M Nederland afkomstig van schoenen. 

De prijzen staan in de branche al jaren onder druk: schoenenwinkels slagen er door hoge concurrentie niet of nauwelijks in om prijzen te verhogen. In 2018 lagen de verkoopprijzen van schoenen op het laagste niveau sinds 2005, terwijl de algehele prijspeil in die periode met 22% is gestegen. Ook in 2019 slagen schoenenwinkels er nauwelijks in hun prijzen te verhogen, waardoor de winstmarges zeer beperkt zijn.

Shop-in-shop

Volgens de onderzoekers van ABN Amro moeten de schoenenwinkels zich meer onderscheiden. Dat kunnen ze onder meer door meer samen te werken met kledingwinkels en sectorgenoten. Ze kunnen een ‘shop-in-shop’ worden binnen de kledingsector, zodat bezoekers bij meerdere gespecialiseerde partijen terecht kunnen om een outfit bijeen te shoppen. Zo kan de schoenenwinkel ook een groter bereik genereren, omdat hij ook consumenten kan aanspreken die niet per se de winkel bezoeken met het doel om schoenen te kopen. Wat dan weer de kans op een impulsaankoop doet toenemen.

Om zich te onderscheiden van het online kanaal (en om een optimale samenwerking te realiseren), is service van cruciaal belang, stellen de onderzoekers nog. Volgens hen is het belangrijk voor schoenenretailers om de klant beter te leren kennen. Dit kan met behulp van apps die de schoenmaat meten van consumenten. 

Fysiek en online combineren

Toch zal de online schoenenbranche de komende jaren groeien, zeggen ze. De kracht van de schoenenwinkels zit dan ook vooral in de combinatie van de fysieke winkel – als primair verkoopkanaal –en internet. Daarom zijn apps die de schoenmaat meten, zoals 3Daboutme, en het bijhouden van data, van groot belang. Bij herhaalaankopen kunnen schoenenwinkels deze data en kennis inzetten om consumenten te helpen de juiste maatkeuze te maken. Hiermee helpt de schoenenwinkel niet alleen de consument, maar dringt ook het aantal retouren sterk terug, stellen de onderzoekers nog.