De Belg spendeerde het afgelopen kwartaal alweer 10% meer op het internet en hij koopt daarbij steeds meer online voeding. Dat blijkt duidelijk uit de cijfers van BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline. 

Online shopping blijft groeien. Belgen gaven in de periode april tot juni maar liefst 2,2 miljard euro uit online. Tijdens dit tweede kwartaal werd er zo maar liefst 10% meer gespendeerd online als in dezelfde periode vorig jaar. In totaal werd in 2016 tot nu toe al 4,5 miljard euro uitgegeven aan online aankopen. 

Ook in dit kwartaal blijft het kopen van vliegtuigtickets en accommodatie via het internet de meest populaire categorie. De Belgen geven hier in dit kwartaal 484 miljoen euro aan uit. Ook het kopen van tickets voor attracties en evenementen doet de Belg graag via het internet: 71% van alle uitgaven worden online gedaan, goed voor 226 miljoen euro. De top drie wordt vervolledigd door “pakketvakanties” waar de online uitgaven 67% van het geheel vormen en waar er voor 469 miljoen euro gekocht wordt.

In het absolute aantal online aankopen zien we een lichtjes ander beeld. Daaruit blijkt dat de meeste aankopen in de categorie ‘media & entertainment’ gebeuren. 17% van alle aankopen in deze categorie vinden online plaats, goed voor 3,5 miljoen aankopen. De top drie wordt vervolledigd door tickets voor attracties en evenementen (3,3 miljoen online aankopen of 16 procent van de totale categorie) en telecom met 2,8 miljoen aankopen.

 

Voeding

De grootste groeier dit kwartaal was echter voeding, een categorie waarvan het online aandeel met 175% gestegen is tegenover het tweede kwartaal van 2015. "De online bestedingen in deze categorie zijn met 65 miljoen euro in Q2 2016 misschien nog vrij beperkt, maar er was wel een groei van 41 miljoen euro ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar," zegt BeCommerce. Aangezien verschillende food retailers hier op aan het inzetten zijn, kunnen we verwachten dat dit bedrag in de toekomst alleen nog maar zal stijgen.