- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Onaandachtige consumenten lopen het risico dat ze ongemerkt te veel betalen in de supermarkt. Dat zegt Test-Aankoop na een verkenningstocht in een twintigtal supermarkten.
Volgens de consumentenorganisatie deinzen sommige handelaars er niet voor terug om uit te pakken met schijnvoordelen. Door kortingen en promoties te geven op producten die eigenlijk aan de oorspronkelijke prijs verkocht worden, en door extra hoeveelheden gratis product eigenlijk aan te rekenen. Volgens Test-Aankoop is dit een bekende tactiek om een prijsstijging te camoufleren.
Ook in prijsetiketten sluipen fouten en grote verpakkingen wekken vaak onterecht de indruk dat ze voordeliger zijn. Test-Aankoop raadt daarom aan om de eenheidsprijs in de gaten te houden. De organisatie moedigt consumenten ook aan om voorbeelden van wat ze “wanpraktijken” noemt te delen via de webpagina www.testaankoop.be/luchtinpakjes.
Handelsorganisatie Comeos vindt dat het onderzoek van Test-Aankoop op een te beperkte schaal is gevoerd. “Een onderzoek in 20 winkels is niet echt een onderzoek. De controles van de FOD Economie op 10.000-en referenties lijkt ons meer wetenschappelijk onderbouwd en daaruit blijkt dat 50% van de fouten in het voordeel van de consument is. Het is niet zo dat er een strategie is om de consument te benadelen”, zegt woordvoerder Peter Vandenberghe.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?