Vorige week presenteerde Carrefour België op zijn jaarlijkse salon de vier concepten waarop het zich in de toekomst wil richten om zo dicht mogelijk bij de trends en aspiraties van de hedendaagse consument te blijven. Een overzicht.

Het eerste concept dat Carrefour België wil ontwikkelen, richt zich op Italiaanse voeding, zowel droog als vers. “Met dit concept willen we meer focussen op delicatessen”, legt Yves Van Brustem, concept manager bij Carrefour, uit. “Vorig jaar hebben we tests uitgevoerd in onze hypermarkten en geïntegreerde Carrefour Market-winkels, die zeer positief bleken. We hebben het over een groei met dubbele cijfers van het assortiment Italiaanse producten. En natuurlijk nodigen we ook onze franchisepartners uit om deze assortimentsuitbreiding te implementeren, en ongeveer tien van hen hebben dat al gedaan. Voor de anderen is het salon een ideale gelegenheid om het concept met eigen ogen te zien, en velen hebben al interesse getoond."

Anthony Planus

/

©

Anthony Planus

Aan de droge kant bevat de assortimentsuitbreiding producten van bekende Italiaanse merken, zoals Sacla-sauzen, Cirio-gepelde tomaten, Dileo-koekjes en Paolo-minigrisini.

Anthony Planus

/

©

Anthony Planus

In de versafdeling kunnen klanten kiezen uit een ruim assortiment gevulde verse pasta's, sauzen, pizza's, foccacia's en nog veel meer. “We hebben veel aan de smaak gewerkt”, vervolgt Yves Van Brustem. “Toegegeven, de producten zijn nog steeds industrieel geproduceerd, maar met een echte focus op de kwaliteit."

Anthony Planus

/

©

Anthony Planus

Tot slot is er ook een uitgebreide charcuterie-afdeling, met als doel om veel meer te bieden dan alleen parmaham. Op het menu: porchetta toscana, lombo stagionato en een reeks antipasti.

Noord-Afrika & Midden-Oosten

Anthony Planus

/

©

Anthony Planus

Het tweede concept van Carrefour richt zich op voedsel uit Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Turkije. Ook hier is het de bedoeling om een hele reeks merken samen te brengen die erg bekend zijn op hun thuismarkten. In de categorie 'droge voeding’ wordt het assortiment uitgebreid met een ruime keuze aan specerijen, gedroogd fruit, couscous, enzovoort.

Anthony Planus

/

©

Anthony Planus

In de versafdeling vinden klanten een breed assortiment halal producten, van vleeswaren en worst tot bladerdeeg zonder een spoor van alcohol.

Derde concept : de braadspit 

Anthony Planus

/

©

Anthony Planus

Carrefour wil de verkoop van dit soort producten in de winkels nieuw leven inblazen.

 

Anthony Planus

/

©

Anthony Planus

De retailer heeft echter gekozen voor een hogere kwaliteitsformule dan in het verleden en biedt alleen gebraden kippen van zijn kwaliteitsketen Carrefour (langzamere groei, scharreldieren, 100% Belgisch, GMO-vrij voer, een eerlijke prijs voor de producent ...) aan. Deze keuze vertaalt zich logischerwijs in een iets hogere prijs: de keten biedt een prijs van 7,99 euro per kilo. Deze prijs kan variëren afhankelijk van de marktprijzen en/of het prijsbeleid van de franchisepartner.

Lokale producten

Anthony Planus

/

©

Anthony Planus

Tot slot wil Carrefour ook zijn strategie van lokale producten en producten uit de korte keten voortzetten. “We hebben onlangs de symbolische kaap van 1.000 lokale producenten waarmee we samenwerken overschreden”, zegt Yves Van Brustem tevreden. Hij wijst er verder op dat deze producenten een strikt charter hebben, dat tot doel heeft de procedures van het bedrijf aan te passen aan de kleine structuren en werkgewoonten van de kleine producenten. Dit charter omvat zeven verbintenissen die door Carrefour werden geformuleerd: de organisatie van een directe relatie tussen het winkelteam en de producenten, een eerlijke aankoopprijs die onmiddellijk wordt betaald, een speciaal onthaal voorbehouden aan lokale producenten, transparantie en authenticiteit over de oorsprong van het product, seizoensgebonden en overeengekomen productievolumes, geen exclusiviteitsclausule en vereenvoudigde administratieve procedures.