- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Wij hebben al verschillende keren geschreven over de goede resultaten die Delhaize de laatste jaren neerzet. Zo waren de franchsises van Delhaize de laatste tien jaar vijf keer koploper van alle supermarktfranchises wat betreft bedrijfsresultaat. Op de redactie hebben we meermaals berichten opgevangen van zelfstandige ondernemers van Delhaize dat dat allemaal goed en wel is, maar dat zij het toch niet bepaald gemakkelijk hebben. Omdat deze getuigenissen steeds in vertrouwen en volledig anoniem gebeurden achtte de redactie van Gondola het ongepast daarover te berichten. De moeilijke positie van franchises is ergens natuurlijk ook logisch, als zelfstandige ondernemer kan je niet opboksen tegen de lage kosteninfrastructuur van de grote spelers. Het betalen van de huurkost blijkt dan ook één van de grootste problemen te zijn. Maar daar komt nu een probleem van een heel andere orde bij. Meer dan 120 ontevreden franchisenemers van Delhaize hebben zich verenigd in een vzw om samen hun steeds dalende brutomarges aan te klagen. Daarmee volgen ze het voorbeeld van VAHFR (de Vereniging van de Albert Heijn Franchise). De franchises van Delhaize willen via de vzw Delhaize Partners de relatie ten aanzien van hun centrale op een meer gestroomlijnde wijze laten verlopen. Het is echter geen geheim dat hun bezorgheid om de marges de grootste motivatie is achter de vzw Delhaize Partners. De franchises beweren dat ze vanuit de centrale zelfs gedwongen worden om bepaalde producten met verlies te verkopen. Volgens Delhaize klopt dat absoluut niet. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?