- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
#1 2020 loopt bijna op zijn einde… dat werd tijd! Een bijzonder jaar dat ruimte liet voor even bijzondere initiatieven en nieuwigheden. Deze week delen de 5 redactieleden van Gondola het idee, het concept of de innovatie die hen het meest is bijgebleven. Géry Brusselmans geeft de aftrap.
De gezondheidscrisis heeft de Black Lives Matter-beweging, een van de meest opvallende feiten van 2020, niet weten weg te vegen. De inmiddels beroemde beweging die racisme tegengaat en die werd aangewakkerd door de dood van George Floyd in mei in de VS, heeft niet alleen de politiek bewogen. Ook andere sectoren werden met de vinger gewezen, waaronder FMCG-bedrijven. Zo las u eerder op onze site dat Uncle Ben’s besloten heeft om als Ben’s Original door het leven te gaan, Knorr de naam van zijn zigeunersaus heeft aangepast en Quaker het logo van het merk Aunt Jemima heeft veranderd. PepsiCo ging verder dan een simpele rebranding en voorzag een plan van 400 miljoen dollar voor een grotere vertegenwoordiging van mensen met een donkere huidskleur in het bedrijf in de komende 5 jaar. Deze actie is zeker positief, maar verdeelt de publieke opinie. Sommigen omschreven de actie van PepsiCo zelfs als ”BLM-washing”, verwijzend naar de greenwashing van duurzame ontwikkeling.
Of het nu positief of negatief is, de reacties van de merken op de Black Lives Matter-beweging leren ons 3 lessen. Ten eerste is geen enkel merk of bedrijf immuun voor sociale druk. Als de sociale druk te groot is, moet een merk zich aanpassen. Het bewijs: Uncle Ben's bestaat al sinds 1943 en was decennialang het best verkochte merk in de Verenigde Staten. Ten tweede: een merk neemt nu meer dan ooit een standpunt in, of het nu gebeurt uit verplichting of uit commercieel opportunisme. Sommige modewinkels hebben niet geaarzeld om “brand activism” te gebruiken door zich ten gunste van de Black Lives Matter-beweging te positioneren om meer producten te verkopen. Dit zagen we ook tijdens de coronacrisis, waar veel merken het zorgpersoneel ondersteunden. Ten derde moeten merken vandaag de dag klaar zijn om zich last minute te herpositioneren. Marketinglanceringen die soms twee jaar van tevoren zijn voorbereid, kunnen binnen enkele weken worden ondermijnd door de actualiteit.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?