- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Na Colruyt en Okay (16 augustus) en Delhaize (25 augustus), is het nu de beurt aan Lidl om zich ertoe te verbinden om tegen 2026 de criteria van de Better Chicken Commitment (BCC) voor zijn kippenvlees toe te passen.
Tegen 2026 zal al het kippenvlees dat Lidl verkoopt, zowel vers als diepgevroren, voldoen aan de criteria van de Better Chicken Commitment (BCC). De slimme discountketen treedt in de voetsporen van Colruyt en Okay, maar ook van Delhaize, dat onlangs een gelijkaardige beslissing met dezelfde termijn aankondigde. De BCC is een initiatief van zo'n 30 dierenwelzijnsorganisaties en heeft tot doel om kippen een betere levenskwaliteit te bieden door trager groeiende rassen te selecteren, elke kip 40% meer ruimte te geven, maar ook meer natuurlijk licht en strobalen en zitstokken om hun natuurlijke gedrag te stimuleren.
Lidl meldt dat het deze criteria vanaf volgend jaar zal toepassen op een deel van zijn huidige assortiment van verse kipproducten. Uiterlijk in 2026 zal al het kippenvlees dat Lidl België & Luxemburg aanbiedt, zowel vers als diepgevroren, aan de BCC-criteria voldoen. Om aan de nieuwe eisen inzake dierenwelzijn te voldoen, zullen de leveranciers moeten investeren in nieuwe technieken en infrastructuur. Lidl zal de investeringen bij zijn leveranciers helpen ondersteunen door een eerlijke prijs te betalen op basis van de nieuwe normen. "We zijn al een tijdje bezig om ons aanbod duurzamer te maken. Na varkensvlees en vis willen we nu ook onze verantwoordelijkheid nemen als marktleider voor kip", zegt Julien Wathieu, woordvoerder van Lidl België & Luxemburg. Hij wijst erop dat alle verse en diepgevroren vis die bij Lidl wordt verkocht al het MSC- en ASC-keurmerk draagt, en dat het verse varkensvlees van Lidl het kwaliteitslabel ‘Beter Leven 1 ster’ heeft gekregen. Ongeveer 20% van alle artikelen in het assortiment draagt nu een duurzaamheidslabel. "Naast de verbetering van de levenskwaliteit van de kippen en een eerlijke prijs voor de leveranciers, willen we de consument transparantie bieden door middel van een duidelijk etiket op de verpakking, dat deze referenties van standaardkip onderscheidt. Hoe dan ook zijn wij verheugd om te zien dat er beweging zit in de sector en dat andere detailhandelaren al hebben aangekondigd de lat op dit gebied hoger te willen leggen"
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?